Hrátky s vážnou hudbou

Pracujete v mateřské škole s vážnou hudbou? Mně se daří asi dvakrát třikrát do roka zrealizovat dopolední řízenou činnost s vážnou hudbou. Vždy jsem z těchto dopolední plná krásných pocitů a ráda bych takových dopolední realizovala více, ale zatím mi to časově nevychází. 

Po těch již několika zrealizovaných dopoledních jsem si došla k vlastnímu postupu, o který se ráda podělím. Vždy je samozřejmě potřeba přihlížet ke složení třídy a aktuální náladě a podle toho jednotlivé části upravovat - některou zkrátit, jiné dát delší čas. 

Nebojte se dát vážné hudbě v mateřské škole také prostor. Děti totiž k vážné hudbě žádné předsudky nemají a pokud jim ji nabídneme hravě a přirozeně, vtáhne je svým kouzlem a prožijete společně opravdu krásné chvíle.

Kdy dopolední řízenou činnost s vážou hudbou zařadit

Osvědčilo se mi zařadit toto dopoledne na závěr tématu, týdne. Například u Vivaldiho a jeho Čtvero ročních dobách - Podzimu je fajn, když už mají děti podzim spojený s vlastními prožitky. Mohou potom své prožitky s hudbou propojit a lépe se do hudby vcítit.

Jak s vážnou hudbou pracovat 

  • Seznámení s hudebním skladatelem a skladbou

Ještě před poslechem je vhodné děti seznámit s hudebním skladatelem, ukázat jim jeho obrázek (z knížky či vytisknutý), říci jim o něm pár informací. Velice pěkně zpracované informace o skladatelích pro děti najdete v pořadu Hudební perličky
Některé skladby jsou také zpracovány v knížkách a propojeny s příběhem a obrázkem. Konkrétně jsou to: LouskáčekŠípková RůženkaČtvero ročních dob a nově Labutí jezero. Jsou to moc hezky zpracované knihy a určitě stojí za to s nimi pracovat.

  • Poslech se zavřenýma očima
Po seznámení s hudebním skladatelem si děti pohodlně sednou či lehnou, zavřou oči a já jim pouštím skladbu. Pouštím dětem většinou asi 2-3 minuty skladby. 

  • Povídání o prožitcích ze skladby
Poté si můžeme krátce povědět, jaké pocity v dětech skladba vyvolala, co si při poslechu představovaly.
  • Pohybové ztvárnění hudby
Nyní přichází na řadu pohybové ztvárnění hudby. Je vhodné, aby děti měly něco do ruky, s čím budou tančit. Nyní na podzim jsem pro každé dítě měla připravený javorový list, při poslechu zimních skladeb jsem dětem dala nastříhané záclony či papírovou vločku. Pokud máte k dispozici šátky či jiné látky, určitě je fajn je použít.
Při pohybové ztvárnění pouštím dětem asi 4-5 minut skladby. Do pohybové ztvárnění se s chutí zapojuje většina dětí. Myslím, že právě i díky netradičním pomůckám.
  • Vlastní ztvárnění hudby pomocí dětských hudebních nástrojů
Loni jsem při podzimním poslechu Vivaldiho Čtvero ročních dob vynechala pohybové ztvárnění hudby a namísto toho si každé z dětí vzalo jeden hudební nástroj a společně vytvořily vlastní podzimní hudbu. Nutno dodat, že tato aktivita je vhodná, pokud jsou děti na hudební nástroje běžně zvyklé hrát. Tedy ví jak se drží, jak se na ně hraje a jakou silou. 
  • Tvoření při hudbě 
Tvoření patří k nejoblíbenějším částem práce s hudbou. Organizaci volím dle složení dětí, skladby, prostředí, možností. 

Pro výtvarné ztvárnění Vivaldiho čtvero ročních dob jsem letos zvolila megaformát papíru, voskovky, společnou práci na koberci. 



Při srovnávání skladeb C. Debussyho - Clair de Lune a Beethovenovy Moonlight Sonaty měly děti ve skupinkách po 4 dětech k dispozici papír velikosti A1 rozdělený na dvě poloviny. Kreslily na koberci voskovkami.



Při poslechu Vivaldiho Čtvero ročních dob v lesním klubu malovaly děti individuálně, venku, vodovkami a na formát A3.



Skladbu od The Piano Guys - Let It Go Vivaldi´s Winter malovaly moje lesní děti v chaloupce individuálně temperami (měly pouze modrou a bílou temperu) a širokými štětci na papír formátu A3.


Loni při podzimním poslechu Vivaldiho Čtvero ročních dob pracovaly děti samostatně na koberci. K dispozici měly voskovky a papír velikosti A3.


  • Poslech během dopoledne, při odpočinku
Skladbu, kterou chceme s dětmi poslouchat je také vhodné jim pustit i mimo řízenou činnost. Letos jsem dětem pouštěla Vivaldiho Čtvero ročních dob i ráno ještě před řízenou činností. To by samozřejmě nebylo ideální, kdyby byla plná třída dětí, ale jelikož nás bylo pár, hudba příjemně podbarvovala hry dětí.

Loni jsem zase Clair de Lune a Moonlight Sonate pouštěla dětem ještě při odpoledním odpočinku. 
  • Další možnosti práce se skladbou
 Další inspiraci pro práci s hudbou najdete na webu Co Čech, to muzikant. Já z tohoto webu využila letos pracovní list při poslechu Vivaldiho Podzimu.


Jaké skladby jsou vhodné

Zde uvádím seznam skladeb, které by se mohly v mateřské škole použít. Seznam budu postupně rozšiřovat, pokud natrefím na něco nového.

V lednu 2022 jsme s dětmi pracovali se 3 skladbami o vločkách, více ve článku.

  • Antonio Vivaldi - Čtvero ročních období
Více o Antoniu Vivaldim a Čtveru ročních dob v Hudebních perličkách. Při práci s těmito skladbami je možné využít knihu Příběh ukrytý v notách.

Jaro

Léto

Podzim

Zima

  • Bedřich Smetana - Vltava
Při tématu týkajícího se vody by byla škoda nevyužít Smetanovu Vltavu. V této skladbě si děti mohou hezky představit putování vody od pramínku až po velikou řeku. Poutavé pro děti jistě bude i to, že ve skladbě zaznívají tóny písně Kočka leze dírou. Více o Bedřichu Smetanovi a Vltavě v Hudebních perličkách. O životě Bedřicha Smetany vznikla také povedená kniha plná obrázků Nekamenujte proroky.


  • Antonín Dvořák - Z Nového světa - Largo
S touto skladbou by se také jistě dalo pěkně pracovat ať už v tématu emocí či rodiny. Dvořák tuto skladbu napsal v době, kdy byl v Americe a vyjadřoval v ní svůj stesk po domově. Více o Antonínu Dvořákovi v Hudebních perličkách.


  • Ludwig van Beethoven - osudová
Pro práci s tématem emocí je velmi vhodná právě tato Beethovenova skladba, kde zpracoval svou naštvanost na osud, který mu do cesty postavil hluchotu. Více o Beethovenovi v Hudebních perličkách.
Velmi zajímavé je i video, které je ke skladbě vytvořeno.




  • Ludwig van Beethoven - Pro Elišku
O tuto velice známou skladbu by byla škoda děti ochudit. Není úplně jasné pro kterou kamarádku tuto skladbu Beethoven napsal, ale jistě ji měl moc rád, soudě dle krásné melodie.


  • Wolfgang Amadeus Mozart - Malá noční hudba
Více informací o Mozartovi v Hudebních perličkách. O Mozartovi napsal knihu pro děti Petr Sís a jmenuje se Hrej, Mozarte, hrej. O Mozartově životě vznikla kniha plná obrázků Sbohem, můj krásný plameni.


  • Edvard Grieg - In the Hall of the Mountain King
S touto skladbou jsem pracovala při čertovském tématu. Představuji si u ní vždy čertíky v pekle jak tančí kolem kotlů. A tak jsme si s dětmi právě při školkovém čertovském dopoledni pohráli i s touto skladbou. Více o této skladbě a skladateli v Hudebních perličkách.


  • The Piano Guys - Let It Go Vivaldi´s Winter
Tito dva chlapíci jsou úžasní a jejich ztvárnění známých melodií je nepřekonatelné. V této skladbě spojili hitovku z Frozen s motivy z Vivaldiho Zimy. Pro práci s dětmi při zimním tématu jako dělané.


  • Petr Iljič Čajkovskij - Labutí jezero
Pro seznámení s baletem by jistě bylo vhodné Labutí jezero. Jelikož se v baletu vůbec nemluví, ale příběh se vyjadřuje pouze pohybem, jistě by se s ním dalo pracovat mnoha způsoby. Více o skladbě a skladateli v hudebních perličkách. Při práci se skladbou by se mohla využít také kniha Příběh ukrytý v notách: Labutí jezero.

Čajkovskij napsal ještě další balety vhodné pro práci s dětmi - Šípková Růženka a vánoční Louskáček. K práci s oběma skladbičkami je možno použít knihy Příběh ukrytý v notách: Šípková Růženka a Příběh ukrytý v notách: Louskáček.


  • Camille Saint-Saëns - Labuť
Karneval zvířat je Suita o 14 skladbičkách. Jednou z nich je i Labuť. Více o skladbě a skladateli v hudebních perličkách.



  • Johann Strauss mladší - Na krásném modrém Dunaji
Známou skladbu Krále valčíků by také byla škoda opominout. Více o této skladbě a skladateli v hudebních perličkách



  • George Fridrich Händel - Vodní hudba
Jelikož Vodní hudba byla napsána pro krále, jistě by se s ní dalo pracovat v rámci nějakého pohádkového tématu. Více v Hudebních perličkách.


  • Maurice Ravel - Bolero
Tato skladba je zajímavá díky svému opakujícímu se rytmu bubnů a také postupnému zesilování (celých 15 minut se postupně zesiluje). Více o skladateli a skladbě v hudebních perličkách.



  • Modest Petrovič Musorgskij - Obrázky z výstavy
Podrobněji v tomto článku - Týden plný barev


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pomůcky

Lesní zvířata v zimě

My jsme malí muzikanti