Týden plný barev
V tento poprázdninový týden jsme ještě naposledy zabrousili do podzimní tematiky a věnovali jsme ho barvám. U některých činností zřejmě, u jiných symbolicky. Co do přípravy byl týden náročnější než jindy, protože jsem zvolila množství činností, které běžně neděláme a bylo potřeba se jim předem více věnovat. Myslím ale, že to stálo za to a prožili jsme s dětmi krásné dny.
Týden jsme začali tradičním komunitním kroužkem, tentokrát s otázkou: "Co jsme dělali o prázdninách", protože jsme se sešli po podzimních prázdninách, které skýtaly mnoho zážitků.
Navázali jsme poté na předešlý týden, kdy měla kolegyně pro děti připravenu moc hezkou činnost s drakem vytvořeným na koberci z malířské pásky, kterého děti dotvořily pomocí kaštánků a barevnými papírovými mašličkami, které si děti vytvořily. Kromě jiného děti přikládaly mašličky drakovi při písničce Jaký ocas draku dáme, jejíž text si kolegyně upravila, aby pasoval k barevným mašličkám.
Tentokrát jsem vytvořila mašličky a obrázky, které měly společné první písmeno. Nejprve jsme si obrázky společně pojmenovali, pár prvních vytleskali (to děti zvládaly již velmi dobře) a určovali první písmenko. Následně při písničce vždy některé z dětí hledalo dvojici obrázků se stejným prvním písmenem. Ukázalo se ale, že je činnost pro děti složitá z důvodu velkého množství obrázků. Připravila jsem obrázky tak, aby každé z dětí mělo možnost vybrat svou dvojici obrázků, ale dětí bylo právě tento den 20 a díky tomu i obrázků bylo hodně. Dětem tedy docela dlouho trvalo než dvojici našly. Pro příště by bylo lepší zvolit menší množství obrázků (třeba 8 - 10) a po vyčerpání obrázků si pojmenovat další a v tanečku pokračovat. Nebo by mohly hledat obrázky ve skupinách.
Dráčka s obrázky se stejnými prvními písmeny jsem vytvořila v Canvě a je možné si ho stáhnout.
Podobně řešený dráček, ale s rýmy, je součástí Edukativně stimulačních skupin.
Dráčka s homonymy má vytvořeného Pavla Pundová, stejně jako dráčky s antonymy.
Původně jsem měla připravené dráčky a obrázky (vytisknuté ve velkém formátu A3) právě od Pavly Pundové, ale zhodnotila jsem, že bude lepší nejprve si vyzkoušet práci s jednoduššími prvními písmeny a teprve později navázat antonymy a homonymy.
V úterý jsme se věnovali Dušičkám. Připravila jsem si jen takový jednodenní projekt, protože v dalších dnech nás čekaly jiné akce. Děti již od pondělí nosily sklenky, do kterých se vejde čajová svíčka. Musím, říci, že mě naši rodiče opět příjemně překvapili. I přes to, že jsem jim infomail napsala až o víkendu, sešlo se nám skleniček tolik, že si všechny děti mohly vyrobit lucerničky hned dvě a ještě nám zbyly sklenky na pokusy a jiné činnosti.
Na sklenku poté přitiskly a uhladily průhledný papír (hedvábný, střihový apod.). Papír se může před přiložením pomačkat. Přečnívající papír obstřihly.
Ve středu nás čekalo Halloweenské dopoledne. Kromě řádění při písničkách a her (čerpala jsem z výše zmíněné brožury Hanky Švejdové a také knihy Činnosti ke svátkům a tradicím) jsem připravila pro děti také pokusy. Příprava na pokusy pro mě byla v tomto týdnu jednou z nejnáročnějších.
V knížkách Vědci v mateřské škole 1 a 2 Ivany Rochovské a Dagmar Krupové je mnoho badatelských aktivit týkajících se vzduchu, počasí, světla, tepla, zvuku, tání a vypařování.
Nejvíc mi ale nakonec pomohly stránky brněnského zábavního vědeckého parku VIDA!, kde jsou pokusy s obrázky a videy.
Zde také odkazy na další chemické a fyzikální pokusy.
Pro pokusy jsem využila odměrky různých velikostí. Pokusy pak vypadaly více "vědecky".
Nakonec jsme se pustili do těchto pokusů (dětem jsem řekla, že budeme kouzlit s barvami):
Lávová lampa
u tohoto pokusu jsem s děti nalákala na barevný déšť a až po chvíli si uvědomila, že vlastně připravujeme lávovou lampu 🙉.
Ve čtvrtek jsme se od rána pustili do bublinohraní. Nápad je z knihovny Jany Podzemné.
Je to tvoření trochu organizačně náročné. Děti tvořily po jednom a po každém tvoření bylo potřeba důkladně umýt vršky lahví.
K tvoření je potřeba potravinářské barvivo, jar a uříznuté lahve na nichž je gumičkou přidělaná látka. Hezky by asi vypadalo i tvoření s tušemi, ale z hlediska bezpečnosti budou jistější potravinářské barvy. Může se totiž stát, že některým dětem (zvláště menším) chvíli trvá než přijdou na to, jak do lahve foukat a může se stát, že vsají pěnu do pusy jako brčkem.
Každý pojal tvoření odlišně a tentokrát šlo skutečně především o prožitek tvoření. Výsledné obrázky ani zdaleka nevystihují krásu, která na papíře při foukání bublin vznikala.
V pátek jsme se také v kroužku pustili do činnosti, která mi také mnoho času přípravy zabrala. Celý týden jsem se na ni ale o to více těšila.
Chtěla jsem dětem umožnit prožít si chvilku s vážnou hudbou. O hrátkách s vážnou hudbou jsem již dříve napsala článek. Loni jsme na podzim pracovali s Vivaldiho Podzimem. Nyní jsem ale chtěla vyzkoušet zase něco jiného. Přemýšlela jsem jak propojit barvy a hudbu. A po různých možnostech jsem došla k Obrázkům z výstavy Modesta Petroviče Musorgského. A při zpracovávání se mi ukázalo propojení hlubší než jsem původně myslela. Dětem jsem příběh předala asi takto:
"Před mnoha lety žili dva přátelé. Jeden měl moc rád hudbu a druhý moc rád maloval. Jeden tedy byl hudební skladatel a druhý malíř" Dětem jsem ukázala portréty Musorgského a Hartmanna a zkoušely hádat který z nich je malíř a který hudební skladatel. "Rádi si spolu povídali a trávili spolu čas. Stalo se ale, že malíř zemřel. Hudební skladatel z toho byl moc smutný. Cítil prázdnotu a tmu, pamatujete na lišku z naší knížky?" V knížce jsem našla stránku, která zobrazovala liščin smutek nad ztrátou kamaráda vlka. "Vzpomenete si, co lišce pomohlo, aby měla zase radost ze života?" A děti hned reagovaly - liška vzpomínala na to, co hezkého spolu a vlkem prožili. "A tento pan hudební skladatel si jednou, když byl na výstavě obrazů svého kamaráda řekl, že některé obrazy zhudební a bude tak vzpomínat na vše, co spolu zažili."
Informace k této činnosti jsem čerpala jak ze svých zápisků ze střední školy, tak i z Wikipedie, kde je toto dílo velmi dobře zpracováno.
Dětem jsem ukázala obrazy, které skladatel zhudebnil - vytiskla jsem obrazy z této prezentace.
K poslechu jsem vybrala Skřítka, Starý hrad, Tanec kuřátek ve skořápce, Baba jaga, Velká brána kyjevská.
Pouštěla jsem postupně krátké ukázky a děti zkoušely hádat, o který z obrazů se jedná. Skladby jsem si sestříhala z tohoto videa. K hudbě jsme potom zkoušeli pohyb:
- Promenáda - procházíme se po výstavě mezi obrazy a prohlížíme si je. Tuto skladbu jsem pouštěla mezi jednotlivými ukázkami.
- Skřítek - Skřítek, který má škaredý škleb a má křivé nožky - pohybuje se nemotorně.
- Starý hrad - proměníme se v rytíře a princezny a vznešeně se procházíme.
- Tanec kuřátek ve skořápce - poskakování vylíhnutých kuřátek
- Baba Jaga neboli Domek na kuří nožce - ježibaba létá po lese na svém koštěti
- Velká brána Kyjevská - zda skladatel vyjadřuje lásku ke své zemi - každý by měl být hrdý na svou zemi
- Hrající si děti - tato ukázka je k poslechu také jistě vhodná, neměla jsem k ní ale obrázek a zapomněla jsem na ni.
Mimochodem původní Musorgského verze je pouze pro klavír . Pro orchestr tuto skladbu upravil Maurice Ravel. Měla jsem připravenu i tuto verzi s tím, že bychom zkoušeli porovnat, v čem se verze liší a která se dětem třeba líbí více. Ale nedošlo na to.
Komentáře
Okomentovat