A zase ta pravidla

V tomto týdnu jsme se již tematicky přesouvali ke svatému Václavovi, ale cíle nám ještě nabízely možnost vrátit se k pravidlům.


K ruce jsme si vzali sluníčko, mráček, les a zahrádku, které jsme si vyrobili během prvního týdne. Postupně se nám plní fotkami týkajícími se pravidel a budou se jimi plnit dle potřeby i nadále. Při tvoření našich pravidel jsme totiž vycházeli vyloženě z potřeb třídy a z nastalých situací. Některé situace ještě zbývá nafotit (ale například ve čtvrtek se nám zadařilo nafotit pár situací na školkové zahradě).

V kroužku jsme se v pondělí vraceli k situacím, které nám pomáhají se ve školce cítit dobře a které ne. Děti bohatě diskutovaly nad různými situacemi, které tento den či ve dny předešlé nastaly a zda by je zařadily k mráčku nebo ke sluníčku. Právě tyto situace ještě zkusíme zachytit na fotky. Obrázky jsme také doplnili o značky s "rychlostmi".
Zajímavé při povídání o pravidlech bylo to, že když jsem záměrně začala (a i končila) sluníčkem, tedy situacemi, které jsou v pořádku a vedou k tomu, aby nám spolu bylo hezky, děti měly stále tendenci zmiňovat situace mráčkové.

Novinkou tohoto týdne ještě je věta: "Pokazit se může, napravit se musí". Tu znám ze semináře Hanky Švejdové a přesně se nám hodila při řešení situace, kdy kluci nechtěli pustit do domečku kamarádku, ale nakonec to zvládli vyřešit.

V úterý jsem si ku pomoci vzala ještě obrázky od Pavly Pundové. Děti opět s velkým zaujetím diskutovaly nad tím, co se asi dětem na obrázku stalo, proč se to stalo a jak by se to dalo napravit a nebo tomu předcházet.

Pro představu uvedu pár příkladů našich fotek a jaké pravidlo představují:
  • překážková dráha - při stavbě překážkové dráhy si navzájem pomáháme a dráhu si mohou vyzkoušet všichni kamarádi, kteří ji neničí
  • domeček z molitanek - při stavbách domečků se dělíme o kostky a v domečcích si hrajeme společně
  • skákání po molitankách - molitanky slouží ke stavění domečků, neskáčeme po nich
  • neuklizené pastelky - po tvoření po sobě uklízíme
  • klacek - můžeme si hrát s klacky v délce naší paže od lokte po dlaň
  • u houby - když najdeme houby, necháme je na místě pro zvířátka, neničíme je
  • zahradní kuchyňka - v kuchyňce můžeme vařit z trávy, ale musíme si po sobě uklidit
Ještě bych v tomto článku zmínila reakci paní Mgr. Evy Svobodové, které jsem posílala předešlý článek:

Dobrý den, Radko,
ráda bych vám do blogu napsala reakci, ale protože se mi to nedaří, píši
alespoň do mailu. Jak budu mít chvilinku času, tak se to naučím a možná
si udělám i vlastní blog.

Z toho vašeho jsem nadšená. Přesně takhle jsem si představovala, že bude
moje knížka používaná a moc mě těší, že je přínosná i pro tak zkušenou
učitelku, jako jste vy. Myslím si, že vaše děti si to musí ve školce moc
užívat. Dovolím si vám položit  tři otázky a budu moc ráda, když mi na
ně odpovíte a možná by bylo fajn, kdybyste odpovědi zveřejnila na vašem
blogu, mohly by být inspirací pro další učitelky.


- Baví děti povídat si o pravidlech?

- Dokážou samy přijít s návrhem, jak by mělo nějaké pravidlo fungovat?

- Co jim nejvíce pomáhá k tomu, aby pravidlo dodržovaly?

Díky moc za blog, za užití knížky a především za vaše nadšení :-) Eva 

  • Baví děti povídat si o pravidlech? - Děti si rády povídají nad různými ve školce nastalými situacemi a zda jsou tyto situace v pořádku nebo ne. Navrhují různá řešení a jak situacím předcházet. Myslím, že se děti nebojí mluvit o dobrých ani špatných situacích, protože máme ve třídě přátelskou atmosféru, kdy děti vědí, že žádný názor není špatně. Tuto atmosféru ještě podporuje věta: "Pokazit se může, napravit se musí." Děti tedy vědí, že i když udělají něco špatně, nebudou "odsouzeny", ale mají možnost své chování napravit.
  • Dokážou samy přijít s návrhem, jak by mělo nějaké pravidlo fungovat? - Děti dokážou vymyslet různé návrhy, jak by pravidlo mohlo fungovat. Přicházejí se zajímavými a různorodými nápady. Určitě ale pomohlo "navedení" nás dospělých, kdy jsme zpočátku při diskuzích o pravidlech přicházely i s našimi návrhy a děti díky tomu pochopily "co tím chtěl básník říci."
  • Co jim pomáhá k tomu, aby pravidlo dodržovaly? - K dodržování pravidel nejvíce pomáhá zpodobnění pravidla. Dobře chápou především pravidla rychlostí, které mají "na očích". Například když odcházíme ze třídy, na dveřích je rychlost jedna a mnoho dětí již upozorňuje: "Po schodech půjdeme jedničkou!". Na dodržování ostatních pravidel se děti upozorňují navzájem, ale stále je ještě potřeba i aktivita dospělých. Věřím, že pomocí budou i fotografie, protože zachycují konkrétní situace a jak budou tyto fotografie na sluníčku a mráčku přibývat, bude čím dál méně potřeba, abychom my dospělí zasahovali.

Částečně řízené činnosti: 

Jemná motorika


U jemné motoriky jsem připravila velmi oblíbený úkol. Tak oblíbeným, že se na něj tvoří fronty. Děti mají za úkol přenášet vodu pomocí pipety do důlků podložky POP IT. Děti hodily kostkou s množstvím a kostkou s barvami. Následně zaplnily vodou určený počet barevných důlků. Podložku POP IT jsem koupila u Vietnamců. Další tipy pro práci s POP IT v článku

Zrakové vnímání


U zrakového vnímání jsme se zaměřili na přiřazování barev a jejich pojmenování. Záměrně jsem nezařazovala barvy základní, ale odstíny - jelikož mám třídu starších dětí, je jen pár dětí, které mají se základními barvami problém.

Zdroj této pomůcky bohužel nyní nemůžu dohledat.

Sluchové vnímání


Pracovní list ke sluchovému vnímání jsem vytvořila v Canvě dle jiného černobílého pracovního listu. Děti zde měly za úkol označovat barevnými tlapičkami hračky začínající na "m" a "k".

Matematické představy


U matematických představ děti přiřazovaly medvídky podle toho, kolik ukazuje ruka prstů.
Pracovní list je od Školkohraní s Gábi, konkrétně ze sady Moje tělo, zdraví, nemoc.

Vnímání prostoru


Tip na tuto činnost mám z webináře s Hankou Švejdovou. Zajímavé letos bylo, že tento úkol nedělal většině dětí vůbec problém (zkusím dokonce vytvořit složitější předlohy). Oproti tomu v loňské skupině dětí mělo s tímto úkolem hodně dětí problém a zvládla ho jen hrstka (letos se nejednalo o děti, které by úkol znaly s loňska).
Předlohy jsem si sama kreslila a kostičky mi vyráběl náš děda. Myslím ale, že je to stejná velikost jako kostky, které se používají u Hejného matematiky a daly by se jistě použít.

Vnímání času


Jelikož se v tomto týdnu střídalo léto s podzimem, zvolila jsem úkol s přiřazováním činností k jednotlivým ročním obdobím. Zvolila jsem ale jen léto a podzim, protože jsem to považovala za dostatečné zvláště pro uvědomění si změn.
Jedná se o pomůcku od Montessori Nature s názvem Seasons Sort a je ke stažení zdarma.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pomůcky

Lesní zvířata v zimě

My jsme malí muzikanti