Využití fotek při vzdělávání

 Při běžném dnu v MŠ je pro mě focení již součástí dne. Mám stále někde při ruce tablet a fotím děti při činnostech či jejich výtvory, stavby apod. Nyní jsem se i naučila nosit každodenně tablet s sebou ven. 

Tyto každodenní fotky jsem brala především jako prostředek pro spolupráci s rodiči. Posílám je totiž buď na konci dne či po více dnech na Seesaw (více o něm ve videu na mém youtube kanálu). Od rodičů mám velmi pěkné zpětné vazby. Při přidávání fotek do Seesaw si také často všimnu nějakých drobností, které potom můžu využít při diagnostice a evaluaci.

Po Workshopu v rámci MAP Orlicko - IT pro nejmenší chytře, bezpečně, přiměřeně s lektorkou Mgr. Martinou Teichmannovou, jsem na využití tabletů a vůbec přiblížení IT dětem získala zase nový pohled. Seznamovaly jsme se blíže s projektem TIO. A v dalších dnech mi šly hlavou nápady, jak poznatky z workshopu v praxi použít. Nejvíce jsem ale rozvíjela myšlenku dalšího využití fotek. A v dalších dnech jsem začala realizovat dva nápady, o které se s vámi podělím. Není to vlastně zas tak nic objevného a já sama si říkám, že mě to mohlo napadnout už dříve.

Časová posloupnost

Díky tomu, že fotíme během dne různé činnosti, mohla jsem téměř okamžitě vyzkoušet první z nápadů. Našla jsem fotky z nedávného pečení slaných tyčinek, jablíčkových rohlíčků a vyrábění pavouka. U každé z těchto činností jsme měli zaznamenány různé fáze procesu a já vybrala 3-4 fotky charakteristické pro jednotlivé kroky výroby. Fotky jsem vytiskla, vystříhala, zalaminovala a poté dětem nabídla v rámci ranních úkolů. Měly za úkol tyto fotky seřadit dle časové posloupnosti. 

K časové posloupnosti existují různé materiály, ať už nakousnutá jablíčka, či růst stromů. Já sama ráda využívám publikaci od Marie Těthalové Co teď a co potom?. Ale použití fotek má další rozměr, a to vlastní zkušenost, prožitek. Chtěla bych dětem tyto fotky dát k dispozici i v rámci běžných pomůcek.

Vlastní atlas stromů

Dalším nápadem je vlastně takový celoroční projekt. Naše mateřská škola je obklopena přírodou, do lesa to máme pár kroků. A tak se přímo nabízí využít toho, co nám okolní příroda nabízí k učení a poznávání. V badatelském batohu na každou procházku nosím s sebou klíče k určování rostlin a živočichů (ChaloupkyRezekvítekLipka). Někdy používáme i telefon s daty. Nosím s sebou sice tablet, ale zjistila jsem, že mnohé určovací aplikace potřebují k fungování data, a ty ve školkovém tabletu nemáme.

Ale takový vlastní atlas, ten by mohl být dětem mnohem bližší než kupované atlasy či klíče. Při procházkách na našich běžných trasách budeme hledat různé druhy stromů. Určíme si je pomocí klíčů. Následně si vybrané stromy vyfotíme celé, list stromu, květ či plod. Můžeme vyfotit i kůru. Takto stromy vyfotíme v každém ročním období. Samozřejmě pozorujeme obecně proměny přírody kolem sebe. Ale takto budeme přímo pozorovat proměny u vybraných stromů a tyto proměny zaznamenávat. Děti by postupně mohly k těmto stromům mít bližší vztah, protože to bude "naše lípa", "naše vrba". A díky zachycení změn na fotografii si budou moci koloběh přírody ještě lépe uvědomit. Také mě napadlo ke každému stromu mít ještě prázdnou zalaminovanou kartu, kam bychom zaznamenávali vlastní zjištění o těchto stromech (na jaře má žluté květy, má malé šištičky, listy mají tvar srdíčka, má hladkou kůru apod.).

Zatím máme za sebou první procházku s vyhledáváním a focením stromů. Našli jsme lípu, vrbu, olši, buk, lísku a jasan. Fotky jsem vytiskla ve formátu A5 a chystám se je zalaminovat a dát do kroužků. O dalším procesu tvorby budu informovat. 

Při první procházce děti nejvíce zaujal buk, protože jsme zjistili, že jeho kůra je dobře rozeznatelná od ostatních stromů. A tak běhaly po lese a hledaly buky, a že jich bylo. Přivedlo mě to k myšlence, že by mohlo být vhodné při každé procházce se zaměřit pouze na jeden druh stromu.
















Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pomůcky

Všichni jsme tu kamarádi

A zase ta pravidla