Zdravíme Tě, podzime

Název tematického bloku tohoto týdne inspirovala básnička Jana Kratochvíla, Zdravíme Tě, podzime. Na tento týden předpověď slibovala krásné babí léto, tak jsem připravila a navymýšlela plno krásných aktivit především na ven. Nakonec to s počasím tak slavné nebylo, některé činnosti jsem musela poupravit ale i tak to byl bezva týden. Protože "jaký si to uděláš, takový to máš".



Částečně řízené činnosti:

Jelikož tento týden jsme konečně byli společně ve třídě celý týden, úkoly na tácech jsem obměňovala. Když jsem vypozorovala, že k některému úkolu už děti nechodí, většinou z toho důvodu, že už si ho vyzkoušely, vyměnila jsem ho za jiný, pokud možno ze stejné oblasti.

Jemná motorika

Činnost prvoplánově "jemnomotorickou" jsem tento týden připravenou neměla. Využila jsem různorodosti pomůcek jiných oblastí. A děti si hned všimly, že na tácech chybí úkol s růžovou sovičkou.

Zrakové vnímání


Na začátku týdne měly děti co do zrakového vnímání oblast barva, připraven úkol od Atelier v lese, kdy třídily listy podle barev. Tento úkol patřil k nejoblíbenějším. Jelikož listy ke třídění byly z různých stromů a vedle u stolu byly omalovánky s listy, děti listy z tohoto úkolu přiřazovaly také k omalovánkám a pojmenovávali jsme si stromy, ke kterým náleží.


Po třech dnech jsem třídění listů lehce obměnila. Tento úkol se dětem opět moc líbil a rády k němu zasedaly. Úkol je od Crazy Owl Studio.


Dalším úkolem ze zrakového vnímání, tentokrát oblast část a celek, byla skládanka podzimního stromu od Verdael (tato skládanka byla součástí kompletního balíčku produktů, samostatně jsem si na eshopu nenašla). Dětem jsem připravila i zmenšeninu obrázku, aby věděly, jak má obrázek vypadat. Nebyl to pro děti snadný úkol, jen pár dětí zvládlo poskládat obrázek bez chybičky. Ale statečně se s ním praly a ocenila jsem, i když někteří zvládli složit alespoň polovinu obrázku. 
Je vhodné, aby děti kromě skládání puzzle měly možnost trénovat skládání i prostřednictvím takto rozstříhaných obrázků. Vhodné mohou být i pohlednice - jednu mít jako předlohu, druhou rozstříhat (viz Diagnostiku dítěte předškolního věku od J. Bednářové a V. Šmardové).


Skládanku z předešlého úkolu jsem ke konci týdne vyměnila za Podzimní listy od Lenky Štěpánkové Elkid, který mám zařazen v oblasti zrakového rozlišování. Na tácu ještě chybí krabička s kolíčky.


Místo úkolu zaměřeného na vnímání času jsem ke konci týdne zařadila podzimní logické řady od UnoDuo, který mám zařazen u zrakové paměti. V materiálu je 10 těchto pásků. Jeden den jsem připravila polovinu těchto pásků, druhý den druhou polovinu. Měla jsem za to, že tento úkol je těžký, ale zralejší předškoláci ho zvládají hravě, slabším stačí trochu dopomoci k pochopení principu a mladší děti si tento úkol vůbec nevybíraly.

Sluchové vnímání


Jedním z těžších úkolů tohoto týdne bylo určování slov se stejnou první hláskou, který je součástí sady podzimních aktivit od UnoDuo. Zpočátku bylo potřeba dětem poradit, ale většinou, když k úkolu přicházely druhý den, zvládaly ho již dobře. Malé kolíčky jsou z DM drogerie - jsou to velmi kvalitně zpracované kolíčky oproti jiným, prodávaným jako dekorativní např. v papírnictví.


Ze stejné sady od UnoDuo byl také další úkol - určování počtu slabik. Tím jsem v půlce týdne nahradila určování slova se stejnou první hláskou.
Podzimní vytleskávání mám vyrobeno také vlastní, s použitím obrázků od Atelier v lese (ukázka v článku Pomůcky a tipy k tématu podzim), ale tento se mi líbil více, proto jsem mu dala přednost. Pastelky k zaznamenávání jsou Stabilo woody. Na zalaminované pracovní listy a pomůcky k vyplňování používám jedině tyto pastelky, fixy nepoužívám vůbec.

Matematické představy


U matematických představ jsem tentokrát sáhla po materiálu Třídění na celý rok od Lucie Nademlejnské. Vybrala jsem 5 druhů obrázků. Nejprve jsem je smíchala dohromady s tím, že si je děti roztřídí samy. Měly s tím ale docela problém. Asi proto, že musely přemýšlet o dvou věcech naráz, tedy které listy k sobě patří a který je největší apod. Tak jsem nakonec úkol uspořádala takto, tedy že jsem jednotlivé druhy obrázků rovnou roztřídila a děti třídily pouze obrázky dle velikosti. To se ukázalo jako optimální. Nyní už si s úkolem děti dobře poradily.


Kartičky s určováním množství pomocí teček ráda používám a jsou součástí téměř všech mých tematických sad. V mých materiálech týkajících se podzimu chyběly, ale naštěstí jsem je nakonec objevila v sadě Podzimních aktivit od Unoduo. Je důležité, aby děti měly možnost pracovat s množstvím i při jiném uspořádání prvků než jaké znají z hrací kostky.
Kolíčky mám z Aliexpressu (velikost 60mm). Děti s nimi díky jejich barevnosti rádi manipulují a mají kvalitní zpracování.


V půlce týdne jsem třídění dle velikosti nahradila Podzimním tříděním od Pavly Pundové. Tento materiál má dvě strany A4. Nejprve jsem dětem tento materiál dala celý, ukázalo se ale, že je pro ně takto poměrně složitý (myslím si, že proto, že je to pro ně nový typ úkolu). Jedna strana jim nakonec stačila. 

Vnímání času


Úkol s fotkami jsem dětem nabídla i v tomto týdnu. Jedná se o úkol, o kterém se dozvíte více v článku Využití fotek při vzdělávání.

Další částečně řízené činnosti:

  • Konečně jsem se dostala i k využití flipchartu a děti tak mohly pomocí velké plochy a "jednotažky" uvolnit ruku. Strom měly k dispozici celý týden, velký zájem děti o tento úkol neprojevily, tak nebylo potřeba předlohu měnit. Tento strom jsem nakreslila dle pracovního listu z Jedním tahem od Jiřiny Bednářové.


  • K samostatnému cvičení měly děti tento týden k dispozici cvičení z časopisu Sluníčko (zářijové nebo říjnové číslo). Pár dětí ke cvičení zavítalo, je vidět, že už si zvykly na tomto místě mít cviky k dispozici a cvičit dle libosti.
  • U Knih a písmen děti přiřazovaly kapky vody s písmeny na obrázek s deštníkem. Přišly také na to, že kapky s dvěma písmeny chybí. Tato pomůcka je k dispozici v rámci členství u Childcareland.
  • Ke konci týdne už byl úkol s deštníky pro děti okoukaný, tak jsem jim dala k dispozici písmenkové pracovní listy. A jelikož bylo vidět, že je tyto úkoly zaujaly a baví je, vytiskla jsem několik druhů těchto úkolů a připravila je do papírového boxu k běžnému braní. Pracovní listy z první fotky byly volně ke stažení od Jany Hlavaté z Časopis Chytrolín. Pracovní listy z druhé fotky jsou volně stažitelné na webu edufichas. Tento web doporučuji projít, je zde velké množství různorodých pracovních listů k volnému stažení.
  • U pokusů a objevů měly děti k dispozici aktivity book od Verdael (vyrobila jsem knihu pouze z vybraných částí) a doplňování plodů se suchými zipy od Unoduo, která je součástí Podzimních aktivit 4-6. Na nástěnce měly k úkolu od Unoduo předlohu. Také zde byly obrázky listů od Lesní kvítka. K dispozici byly i omalovánky listů od Lesní kvítka. Resp. plán s nimi jsem měla takový, že dle těchto omalovánek budou přiřazovat listy, ale nakonec děti zvolaly "jé, omalovánky", a tak jsem jim je nakopírovala, rozložila na stůl, přidala košík s listy a děti se daly vesele do vybarvování. Na nástěnce byl také plakátek Tajemství podzimního listí od Ústavu experimentální botaniky AV ČR.


  • U stolních her byl k dispozici Podzimní dobble od Verdael z balíčku Podzim.

  • V Hudbě měly děti kromě písničky Houbař k dispozici i další lidové písničky. Dětem se dle barevných notiček daří velmi hezky hrát. 
  • Konečně jsem se také odhodlala k otevření Dílny. Tedy ne, že bych měla strach pustit děti k pilkám a hřebíkům. Zkušenosti z lesního klubu mi ukázaly, že není třeba se bát nechat děti pracovat s pilkou a dalším nářadím, protože tyto činnosti vyhledávají především děti v tomto ohledu zdatné. Ale díky tomu, že jak děti tak i já se musíme postupně s novým prostředím třídy sžívat, jednotlivé koutky "otvírám" postupně. V dílně nebyl konkrétně zadán žádný úkol, pro začátek stačí, když si děti budou zkoušet řezat dřívka pilkou či zatloukat hřebíky. Kolem ponku ale mají také navěšeny obrázky okopírované z knihy Malý kutil, aby měly představu, co by si mohly později vyrobit.

Řízené činnosti:

  • Na začátku týdne jsme si s sebou na procházku vzali princezny s vystřiženými šaty a vystřiženého minekrafťáka a hledali v podzimních barvách kolem nás zajímavé designy šatů. Nápady tohoto typu jsou jistě i na pinterestu, ale já jsem tento nápad našla v knížce Čtyři roční období - Jaro, kde je ke kopírování připravený obrázek princezny Sofie. Já jsem ještě takto připravila ElzuAnnu a Minekrafťáka. Z obrázků jsem nejprve vystřihla část šatů a potom list zalaminovala. Obrázky jsme pak brali ven každý den a nakonec jsem dětem obrázky půjčila i na víkend, aby mohly barevné šaty pro princezny hledat i při rodinných procházkách. 



  • Při zpívání jsme tento týden opakovali oblíbené písničky z našeho zpěvníčku. Když dětem ohlásím, že půjdu hrát, samy už mi nosí Náš zpěvník a vybírají písničky, které si zazpíváme. Do zpěvníku jsme ještě doplnili písničku Houby a Stromy. Tu jsme se učili v rámci Dne stromů. Také jsme natočili video pro rodiče s písničkou Najednou z Frozen, protože už ji děti umí báječně.

  • Ke společnému tvoření tohoto týdne jsem se inspirovala v knize Dárky z přírody. S "listotvorem" jsem měla velkolepé plány. Ale nakonec jsme společně s dětmi došli k jinému postupu a výsledku. Což je v nejlepším pořádku. Vždycky se mi moc líbí, když děti dovedou nápad posunout jiným směrem. Na velký formát papíru jsme obkreslili jedno z dětí. V obkreslování se postupně vystřídali všichni. Poté děti obrys vystřihly (resp. domlouvali jsme se, zda bude lepší našeho listového kamaráda vystřihnout hned nebo až po dotvoření a děti se domluvily, že hned). Vystřižený obrys jsme vzali na zahradu a s ním také tekuté lepidlo a nasbírané listy - některé jsme nasbírali předešlý den při procházce, některé donesly děti (předešlý den jsem dětem říkala, že by do školky mohly donést nějaké pěkné listy, které najdou cestou do školky). Další opadané listy jsme ještě nasbírali na zahradě. Na zahradě se potom děti, které měly o tvoření zájem, střídaly v lepení listů. Poznávaly, že každá strana listu je jiná. Kamaráda Lístka, jak si ho děti pojmenovaly, jsme si potom zanesli do třídy, kde nám dělá společnost. 
  • V den, na který připadnul Den stromů jsme ve školce měli narozeninový den. Tančili jsme, slavili a když se oslavenci usazovali na židle, děti řešily záhadu - jedna židle pro oslavence byla navíc. Nakonec jsem jim prozradila, že židle je tam proto, že dnes mají oslavu nejen naši oslavenci, ale také stromy. A na židličku jsem dala fotku buku z našeho atlasu stromů (více v článku Využití fotek při vzdělávání). Poté jsme kromě tradiční narozeninové písničky zazpívali také píseň Stromy od Z. Svěráka a J. Uhlíře. Ještě před gratulováním děti také přemýšlely, jak bychom mohli popřát stromům a došli jsme k tomu, že až půjdeme do lesa, najde každý strom, který obejme.

  • K řízené činnosti dalšího dne mi byly nápomocny 4 knížky vyfocené níže - Jakub a babí léto od Mileny Lukešové, Slyšíš, jak mluví stromy od Petera Wohllebena, Listonoš vítr od Radka Malého a od stejného autora Kam až smí smích. Tedy knížek jsem měla přichystáno více, ale tyto jsem nakonec použila. Nejprve jsme si s dětmi přečetli úryvky z knihy Petera Wohllebena o tom, proč stromům na podzim padají listy. Následovala báseň Čarování z knihy Listonoš vítr od Radka Malého. Tehdy jsme vzpomněli na Den stromů, který se konal předešlý den a řekli si, že až půjdeme do lesa obejmout stromy, můžeme zjistit, zda na této básni je něco pravdy ("obejdi třikrát starý strom.... on promluví"). Pak následovala četba z knihy Jakub a babí léto, na kterou jsem se moc těšila. Mám bilderbuchy nesmírně ráda. U každé stránky jsme se zastavili s otázkou, zamyšlením (otázky se zde nabízejí samy, netřeba je nějak důkladně připravovat, děti samy přirozeně přichází se zajímavým doplněním příběhu), děti moc hezky reagovaly a přemýšlely. Knížka končí zvoláním "Přišlo k nám, mami, babí léto". Tak jsme se zamýšleli, co je to babí léto.. a nápomocna nám byla báseň Radka Malého Babí léto, kterou jsme se další den učili nazpaměť. Děj knihy Jakub a babí léto si děti pamatovaly i další dny, vzpomínaly na něj při procházkách ("tady jsou šípkové panenky, jako v Jakubovi").

  • A na závěr týdne se konala aktivita, na kterou jsem se těšila celý týden. A povedla se natolik, že jsem se rozhodla o ní napsat samostatný článek (bude zveřejněn v dalších dnech). Zde tedy jen ve zkratce. Antonio Vivaldi - Čtvero ročních dob - Podzim. Prožili jsme si tuto skladbu různými způsoby. Nejprve nám podbarvovala ráno v mateřské škole. Při samotné řízené činnosti jsme se krátce seznámili s hudebním skladatelem a prohlédli si jeho obrázek. Také jsme si přečetli krátký text z knížky Příběh ukrytý v notách a prohlédli si dva obrázky. Poté se zavřenýma očima, v lehu či sedě, jak bylo komu milé, děti kousek skladby vyslechly. Následně jsem jim dala pracovní list a ukázala jak s ním mají pracovat (je z webu Co Čech, to muzikant). Pak si každé z dětí vzalo jeden list a hudbu nyní zkusily vyjádřit pohybem. Nakonec obsadily megaformát papíru (nevím, jak ho jinak nazvat) a za hudby kreslily voskovkami. Začaly opatrně a později se do tvoření daly s plnou vervou a vznikl moc hezký obraz na celou naši nástěnku.

  • A jestli jsme nezapomněli na objímání stromů? Jeden den jsme šli do naší oblíbené části lesa plné buků a u toho nejsilnějšího a tedy asi i nejstaršího vyzkoušeli naši čarovnou báseň. Některé děti říkaly, že jim strom skutečně odpověděl. A to, že je má rád a je jejich kamarád. 
  • Cvičení jsme tento týden realizovali v lese. K ruce mi byla kniha Když se řekne rozcvička od Vladimíry Ottomanské, konkrétně Rozcvička ze stromu. Rozehřáli jsme se během kolem stromů. Děti běhaly za mnou, běhali jsme mezi stromy různými způsoby. A jeden za druhým zkoušeli také přeskakovat pařez. Zacvičili jsme si cviky z knížky a zahráli si upravenou hru Na pařezy (namísto reprodukované hudby jsem zpívala píseň Houby). 












Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pomůcky

Lesní zvířata v zimě

My jsme malí muzikanti