Poznáváme plody podzimu a hrajeme si s nimi - les

V tomto týdnu dorazily bacily i do naší mateřské školy a přítomno bylo pouze pár dětí. Spolu jsme si užili dva bezva dny a do konce týdne jsem čerpala dovolenou.

I přesto zde alespoň těch pár činností, které jsme za dva dny zvládli. Ostatní, plánované a další činnosti sepíšu v samostatném článku, který shrne tipy pro téma poznávání a hraní si s plody podzimního lesa.


Ranní nabídka částečně řízených činností:



Jemná motorika


Opět ve výběru děti nejčastěji figurovala jemná motorika. Tentokrát úkol přenést pomocí dřevěných kleští kaštánky z jedné misky do druhé.

Řeč


Z oblasti řeči jsem dětem nabídla vyhledávání homonym. Je to produkt od Školkohraní s Gábi. Předškoláci zvládali tento úkol velmi dobře. Většinou stačilo ukázat na jednom příkladu, co jsou homonyma, a děti už poté pokračovaly samy. V zakoupené sadě je obrázků asi jednou tolik než kolik jsme dětem nabídla. Vybrala jsem takové obrázky, u kterých jsem předpokládala, že by je všechny děti měly zvládnout pojmenovat. 

Zrakové vnímání


V této aktivitě děti označovaly kolíčkem na kartě ten stín, který odpovídá zobrazené houbě. Tato aktivita je z balíčku Houby od Ateliér v lese. Resp. já mám tento balíček z PDF knihovny.

Matematické představy


Tento úkol se jmenuje Podzimní počítání a je ke koupi na učitelnici.cz od autorky Elkid - Lenka Štěpánková. Děti zde dle kartičky vybírají určený počet hub, oříšků, kaštanů, šišek nebo žaludů. Množství je znázorněno buď puntíky nebo na jiných kartičkách číslicemi. Já dětem nabízím takového činnosti s puntíky, práci s číslicemi nabízím dětem převážně až ve druhém pololetí (pokud není ve třídě dítě, které již číslice chápe).

Vnímání času


O této činnosti jsem již psala v tomto článku. Děti zde řadí dle časové posloupnosti fotky našeho tvoření. 

Vnímání prostoru


U tohoto úkolu děti skládají 4 obrázky (houba, šípky, dýně, kaštan). Dole na jednotlivých částech obrázků jsou číslice, které by případně mohly být dětem pomocí při skládání. Ale i když jsem už párkrát podobnou aktivitu dětem nabízela, nezdálo se mi, že by skládaly právě podle čísel (což je dle mého samozřejmě lepší, protože při skládání nám jde prvotně o prostorové vnímání.) Obrázky jsou součástí balíčku Malovaný podzim od Ateliér v lese (já mám v rámci PDF knihovny). Pomůcky od Atelier v lese mají krásné ilustrace a jednou ze sad, které určitě stojí za to si pořídit je právě tento Malovaný podzim.

Další částečně řízené činnosti:
  • Pokusy a objevy nabízely dětem ke zkoumání různé donesené přírodniny. Na nástěnce měly plakáty od Verdael ze sady Barevný podzim. Plakát Jedlé houby je také od Verdael, ten mi přišel zdarma v rámci odebírání newlestter a plakát částí hub je z sady Houby od Atelier v lese. Ze stejné sady jsou také pracovní listy k zjištění, zda je houba jedlá či nejedlá (ty jsem zalaminovala). Hlavní zájem ale nakonec vzbudila kniha od Petera Wohllebena Zvířata a rostliny v lese. Ta obsahuje krásné fotografie základních rostlin a živočichů, které můžeme v našich lesích potkat. Děti knihu se zaujetím prohlížely, povídaly si o tom, zda živočichy či rostliny již někdy viděly, jak se asi jmenují a a já jsem jim četla názvy.


  • V pohybu měly děti připravené obrázkové cvičení z časopisu Sluníčko. V každém z posledních čísel je vždy dvojstránka Jóga se Sluníčkem. Cviky dle obrázků zvládají děti samostatně provádět.


  • U knih a písmen měly děti připraveny třísložkové karty. Tento typ úkolu bývá u dětí oblíbený. Tyto karty jsou ze sady Houby od Atelier v lese. V nabídce měly připraveny i obrázkové knihy (S. B. Rotraut - Podzim, Ch. Henkel - V lese, E. Dziubak - Rok v lese) ale k těm se za ty dva dny nedostaly.


  • V Hudbě měly děti možnost hrát na klavír dle barevných not písničku Houby. Více o samostatném hraní na klavír zde.
  • Děti si také mohly dokončit obličeje ze slaného těsta.


Řízené činnosti:
  • V kroužku jsme kromě tradičního KK "Co jsme dělali o víkendu" pojmenovávali donesené přírodniny, vytleskali si jejich názvy, určili počet slabik, první písmeno a hledali slova se stejným počátečním písmenem. Také jsme si přírodniny prohlíželi hmatem a čichem (např. list z vlašského ořechu má velmi výraznou vůni.) Na jednom kaštánku jsme objevili malého slimáčka a toho jsme si dali do velké lupy a prohlíželi ze všech stran.


  • Při pobytu venku jsme potom pojmenovávali stromy, fotili si je a po lese hledali buky (to byla iniciativa dětí). Více o focení stromů a využití fotek zde. Také jsme pracovali s hledačkou Podzimní hledání, která mi přišla zdarma v newsletteru od Atelier v lese.
  • Následující den nás čekalo divadelní představení ve městě. Tam i zpět jsme šli pěšky a cestou se zastavili v místním vydavatelství pro knížku Neplač muchomůrko od Daisy Mrázkové, kterou si společně v dalších dnech přečteme.
  • Více jsme v tomto týdnu nestihli, což mě mrzelo, protože jsem se opravdu těšila, co vše spolu v rámci tohoto tématu zažijeme. Další činnosti vhodné k tomuto tématu připravím v dalším článku.















Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pomůcky

Lesní zvířata v zimě

My jsme malí muzikanti