Cítíme se bezpečně v digitálním světě
Týden zaměřený na digitální gramotnost jsem už nějaký čas chtěla zařadit. Na podzim jsem se zúčastnila workshopu - IT pro nejmenší chytře, bezpečně a přiměřeně s Mgr. Martinou Teichmannovou a seznámila se s Projektem TIO, který mě velmi zaujal. O tomto workshopu jsem také psala v článku Využití fotek při vzdělávání, které byly první realizací nápadů z tohoto workshopu.
O zařazení tématu jsem uvažovala již na podzim v době všudypřítomného seriálu Hra na oliheň, který ovlivňoval i hry dětí (více jsem o tomto psala v tomto článku). Nakonec k jeho realizaci nedošlo. Příležitost se ale naskytla nyní ve vhodném tematickém "oknu".
Týden jsme ale začali digitálním světem jen v rámci nabídky činností. V kroužku jsme se totiž ještě potřebovali krátce vrátit k tematice rodiny a rodinných vazeb.
V úterý jsme se už ale do robosvěta ponořili. Projekt TIO je skvěle připravený materiál, který nelehkou problematiku digitálního světa přibližuje dětem v předškolním a primárním vzdělávání. "Cílem materiálu je prostřednictvím robůtka, jehož jméno v sobě nese nejen jeho oblíbené slovní spojení "ty jo", ale především základní myšlenku příběhů - Technologie Informace Objevy, přiblížit dětem a žákům téma komunikace, etiky a bezpečí v digitálním světě" - stojí v úvodu stránky, kde všechny kapitoly projektu TIO lze zdarma stáhnout. Projekt TIO je rozdělen do sedmi kapitol - TIO a robosvět, TIO a signál, TIO a mobil, TIO a počítač, TIO a sítě, TIO a aplikace, TIO a reklama. Kapitoly na sebe navazují jen zvolna a je klidně možné si kdykoli když je potřeba vytáhnout jakoukoli z kapitol a samostatně s ní pracovat. Vhodné by ale asi bylo alespoň krátce se při prvním setkání s robůtkem TIO seznámit s první kapitolou, která je jakýmsi vstupem do robosvěta. Jednotlivé projekty jsou opravdu skvěle připraveny. Kromě příběhu, který je základem každé kapitoly, je připraveno mnoho doplňujících otázek či nápadů k diskuzi. Součástí jsou také komixy a obrázky. Je možno si tedy z každé kapitoly vybrat na míru pro svou třídu takový směr, který se chceme dát. A především opravdu není potřeba ještě někde něco vyhledávat. Stačí vytisknout připravený materiál a dát se do diskuze.
My jsme se do robosvěta ponořili s příběhem TIO a robosvět. Děti byly příběhem zaujaty od prvopočátku, protože robotí příběhy každý den na programu nejsou. Příběh začíná větou: "V jednom světě, robosvětě, je obrovský dům." A už zde se nabízí možnost diskutovat nad tím, kolik poschodí by takový dům mohl mít, co by mohlo být úplně dole? Jelikož jsou naše děti zvyklé diskutovat a sdílet své nápady, hned chrlily své nápady a mohli jsme se tak společně do robosvěta v představách přesunout. Ještě ten den jeden z chlapců při volné hře nakreslil robota, robosvět (s gaučem a ledničkou v přízemí - to byl jeden z nápadů děti v diskuzi) a mapu k robopokladu.
Děti se zamýšlely také nad tím, co pro ně znamená bezpečnost. Popisovaly, jak by mohl vypadat robůtek TIO. Vyzkoušeli jsme si také, jak by mohla vypadat robořeč a zda porozumíme robořeči ve formě rozkladu slov na hlásky. Seznámili jsme se s pojmy složka, koš a ikona.
Na závěr se děti rozdělily do čtyř skupin, každá skupina dostala jednu stavebnici a společně ve skupině děti vytvořily robosvět. Stavění robosvětů děti zaujalo na velmi dlouhou dobu. Po dokončení si stavby navzájem prohlédly a děti samy uznaly, že bude potřeba stavby zbourat, aby se vešly na koberec lehátka. Bourání staveb děti bavilo podobně jako samotné stavění.
Částečně řízené činnosti:
Jemná motorika
Zrakové vnímání
Matematické představy
Vnímání prostoru
Další částečně řízené činnosti:
- Na flipchartu děti obtahovaly jednotažku ve tvaru robota. (na fotce druhá verze, první není hodna zveřejnění :-D )
- V Knihách a písmenech jsem připravila dětem v Canvě pracovní listy s jejich oblíbeným Minecraftem a YouTube. Jak se dalo čekat, kluky oslovil Minecraft a děvčata YouTube. U prvního úkolu děti hledaly stejná písmenka a zkoušely se spojit čarou ve správném pořadí. Na druhý úkol jsem pořídila písmenková razítka a děti hledaly mezi razítky stejná písmenka jako ve slovech a zkoušely z nich určená slova vytvořit.
- Na koberci měly děti připravenu včelku Bee-Bot s podložkou. Do kapsiček jsem připravila ikony, které děti mohou znát z telefonů či tabletů. Práci s včelkou už děti zvládají velmi dobře i samostatně. Zpočátku jsem dětem zadávala odkud kam mají dojet. Některým dětem jsem mohla zadat i mezizastávky. Později si ale cestu určovaly převážně navzájem. Na další dny jsem připravila také karty s určenými cestami. Ty ale vyzkoušelo jen pár dětí. Bavilo je spíše určovat si cestu navzájem.
- V Atelieru děti mohly vytvořit robota. Na karton nakreslily nejprve fixou obrys robota. Poté ho vybarvily akrylovými barvami se třpytkami (nabízí je nyní KiK). Řezákem jsem následně obrázek obřízla a přidělala do zářezů stojánky (místo těchto zářezů jsem dětem na karton naznačila, aby věděly, že zde by mohly robotovi navazovat nohy, udělali to tak ale jen někteří.). Nebylo potřeba velké vyměřování a i přes to každý z robotů stál.
- V Pokusech měly děti k dispozici kartičky 4D Smarty a tablet, který jsme pořídili v rámci dotace na digitální pomůcky. Do tabletu se stáhne speciální aplikace, díky které obrázky po zaměření tabletem "ožijí". Do školky jsme pořídili ještě sadu ze zvířaty (btw. čím více sad se nakoupí, tím výraznější je sleva). Při případném pořizování do školky jen upozorňuji, že není úplně jednoduché po nákupu získat ke zboží fakturu. Obnáší to mnoho připomínkovým emailů. Jinak jsou ale kartičky super. Nyní mají v nabídce i sady s 4D omalovánkami.
- Na nástěnce jsme měli obrázek robota, který jsem našla v Canvě.
- Ještě bych ráda zmínila aktivitu, o které jsem jistě psala již v jiném článku, ale jistě stojí za zmínku. V Pohybu mají děti volně k dispozici kostky s obrázky cviků. Ty jsou z materiálu Obrázkové cvičení od Venduly Hegerové. Děti si během dne kostky volně berou a cvičí podle nich. Někdy je využíváme i při řízeném cvičení.
Další tipy:
Komentáře
Okomentovat