Cítíme se bezpečně v digitálním světě

Týden zaměřený na digitální gramotnost jsem už nějaký čas chtěla zařadit. Na podzim jsem se zúčastnila workshopu - IT pro nejmenší chytře, bezpečně a přiměřeně s Mgr. Martinou Teichmannovou a seznámila se s Projektem TIO, který mě velmi zaujal. O tomto workshopu jsem také psala v článku Využití fotek při vzdělávání, které byly první realizací nápadů z tohoto workshopu. 

O zařazení tématu jsem uvažovala již na podzim v době všudypřítomného seriálu Hra na oliheň, který ovlivňoval i hry dětí (více jsem o tomto psala v tomto článku). Nakonec k jeho realizaci nedošlo. Příležitost se ale naskytla nyní ve vhodném tematickém "oknu".

Týden jsme ale začali digitálním světem jen v rámci nabídky činností. V kroužku jsme se totiž ještě potřebovali krátce vrátit k tematice rodiny a rodinných vazeb. 

V úterý jsme se už ale do robosvěta ponořili. Projekt TIO je skvěle připravený materiál, který nelehkou problematiku digitálního světa přibližuje dětem v předškolním a primárním vzdělávání. "Cílem materiálu je prostřednictvím robůtka, jehož jméno v sobě nese nejen jeho oblíbené slovní spojení "ty jo", ale především základní myšlenku příběhů - Technologie Informace Objevy, přiblížit dětem a žákům téma komunikace, etiky a bezpečí v digitálním světě" - stojí v úvodu stránky, kde všechny kapitoly projektu TIO lze zdarma stáhnout. Projekt TIO je rozdělen do sedmi kapitol - TIO a robosvět, TIO a signál, TIO a mobil, TIO a počítač, TIO a sítě, TIO a aplikace, TIO a reklama. Kapitoly na sebe navazují jen zvolna a je klidně možné si kdykoli když je potřeba vytáhnout jakoukoli z kapitol a samostatně s ní pracovat. Vhodné by ale asi bylo alespoň krátce se při prvním setkání s robůtkem TIO seznámit s první kapitolou, která je jakýmsi vstupem do robosvěta. Jednotlivé projekty jsou opravdu skvěle připraveny. Kromě příběhu, který je základem každé kapitoly, je připraveno mnoho doplňujících otázek či nápadů k diskuzi. Součástí jsou také komixy a obrázky. Je možno si tedy z každé kapitoly vybrat na míru pro svou třídu takový směr, který se chceme dát. A především opravdu není potřeba ještě někde něco vyhledávat. Stačí vytisknout připravený materiál a dát se do diskuze. 

Robosvět

My jsme se do robosvěta ponořili s příběhem TIO a robosvět. Děti byly příběhem zaujaty od prvopočátku, protože robotí příběhy každý den na programu nejsou. Příběh začíná větou: "V jednom světě, robosvětě, je obrovský dům." A už zde se nabízí možnost diskutovat nad tím, kolik poschodí by takový dům mohl mít, co by mohlo být úplně dole? Jelikož jsou naše děti zvyklé diskutovat a sdílet své nápady, hned chrlily své nápady a mohli jsme se tak společně do robosvěta v představách přesunout. Ještě ten den jeden z chlapců při volné hře nakreslil robota, robosvět (s gaučem a ledničkou v přízemí - to byl jeden z nápadů děti v diskuzi) a mapu k robopokladu.


Děti se zamýšlely také nad tím, co pro ně znamená bezpečnost. Popisovaly, jak by mohl vypadat robůtek TIO. Vyzkoušeli jsme si také, jak by mohla vypadat robořeč a zda porozumíme robořeči ve formě rozkladu slov na hlásky. Seznámili jsme se s pojmy složka, koš a ikona.

Na závěr se děti rozdělily do čtyř skupin, každá skupina dostala jednu stavebnici a společně ve skupině děti vytvořily robosvět. Stavění robosvětů děti zaujalo na velmi dlouhou dobu. Po dokončení si stavby navzájem prohlédly a děti samy uznaly, že bude potřeba stavby zbourat, aby se vešly na koberec lehátka. Bourání staveb děti bavilo podobně jako samotné stavění.



Další den nás čekalo plavání, takže jsme si od robotů na jeden den odpočinuli. 

Jako další kapitolu jsem zvolila TIO a počítač. Tu s dětmi prošla kolegyně, protože já jsem se účastnila semináře.
Kapitola TIO a počítač se věnuje pojmům jako digitální identita, virtuální svět a realita. V příběhu se zde robůtek bez dovolení kamaráda přihlásí na jeho počítač a přihlásil se pod jiným jménem a uvedl věk dospěláka. S dětmi je zde tedy možno diskutovat o tom, co je potřeba udělat, pokud chtějí použít cizí počítač, telefon nebo tablet. Také se zde nabízí diskuze o tom, že věkové omezení u her má své opodstatnění. Jako důležitou součást příběhu považuji část, která se věnuje problematice "životů", tedy co znamená "získat tři životy", co znamená přijít o život a to jak ve hře tak ve skutečnosti.

Týden jsme ukončili s kapitolou TIO a mobil. V této kapitole se děti seznámí s pojmem nomofobie - závislost na mobilním telefonu. Děti velmi bavilo předvádění toho, jak robůtek TIO vypadal po dlouhém hraní na mobilu ("záda zkroucená, oči vyvalené"). Děti také měly v komunitním kroužku možnost říci, jaké hry na mobilu rádi hrají a o čem hry jsou. Zde mnohé děti velmi nadšeně vyprávěly o svých oblíbených hrách. Také se děti zamýšlely nad tím, zda si při hře na telefonu procvičíme tělo, když v ní skáčeme, běháme apod. Jako jednu z důležitých součástí tohoto příběhu považuji část, kdy robůtek TIO do hry zadá své jméno, příjmení a adresu. Zde se nabízí diskuze nad tím, komu můžeme tyto údaje sdílet a zároveň jak se správně a bezpečně chovat při setkání s cizími lidmi. Tento příběh se také zabývá pořizováním fotek a děti si z něj odnesou důležitou informaci - nelze někoho bez dovolení fotit.

Dalšími kapitolami jsme se již nezabývali. Kdyby se ale našel čas, ráda bych se věnovala ještě kapitole TIO a aplikace, která seznámí děti s tím, že aplikace mohou být užiteční pomocníci, kteří nám dokáží usnadnit každodenní život a díky kterým získáme potřebné informace.

Znalost bezpečnosti v digitálním světě považuji v dnešní době za stejně důležitou jako znalost bezpečnosti v dopravě. Digitální svět děti obklopuje téměř od narození a bude pravděpodobně i součástí celého jejich života. Tím, že se budeme digitálním technologiím v mateřských školách vyhýbat neznamená, že ze světa dětí zmizí. Naopak máme jedinečnou možnost dětem pomoci se v digitálním světě pohybovat a ukázat jim i přínosy, které tento svět nabízí. A Projekt TIO nám může být pomocníkem na této společné cestě.

Částečně řízené činnosti:

Jemná motorika


Nejoblíbenějším úkolem tohoto týdne bylo přenášení vody pomocí pipety do důlků podložky POP IT. Stejný úkol už byl v nabídce v únoru. Děti hodily kostkou s množstvím a kostkou s barvami. Následně zaplnily vodou určený počet barevných důlků. Podložku POP IT jsem koupila u Vietnamců. Další tipy pro práci s POP IT v článku

Zrakové vnímání



Tento úkol jsem si vymyslela a vytvořila sama v Canvě. Děti na tablet přikládají ikony dle předlohy. Tablet a ikony jsem pro lepší manipulaci nalepila na karton, předlohy jsou zalaminovány.

Matematické představy


U tohoto úkolu děti řadily vedle sebe číslice dle vzoru. Roboti s čísly jsou z členské sekce Childcareland a kartičky s telefonními čísly jsou ze sady Mobilní telefon od Lenky Štěpánkové.


Na úkol s přikládáním tvarů jsem použila kartičky s roboty od Childcareland určené k obtahování (jsou volně ke stažení) a tvary jsem si vyrobila v Canvě. 

Vnímání prostoru


Stavění z kostek dle předlohy je poměrně těžkým úkolem, ale určitě není potřeba se bát. Některé děti si s ním velmi dobře poradí. Předlohy je možno zdarma stáhnout. Dřevěné kostky mi vyrobil náš děda.


Tento úkol nebyl v nabídce poprvé. Se stavěním objektů do čtvercové sítě dle předlohy s tečkami jsem se setkala na semináři Hany Švejdové. Opět je dobré takovýto druh úkolu dětem nabídnout, ačkoli nám může připadat složitější. Některé děti s s tímto druhem úkolu hlavičky rády potrápí. Předlohy jsem si sama předkreslila a zalaminovala. Kostky na míru mi vyrobil náš děda.

Další částečně řízené činnosti:

  • Na flipchartu děti obtahovaly jednotažku ve tvaru robota. (na fotce druhá verze, první není hodna zveřejnění :-D )


  • V Knihách a písmenech jsem připravila dětem v Canvě pracovní listy s jejich oblíbeným Minecraftem a YouTube. Jak se dalo čekat, kluky oslovil Minecraft a děvčata YouTube. U prvního úkolu děti hledaly stejná písmenka a zkoušely se spojit čarou ve správném pořadí. Na druhý úkol jsem pořídila písmenková razítka a děti hledaly mezi razítky stejná písmenka jako ve slovech a zkoušely z nich určená slova vytvořit.



  • Na koberci měly děti připravenu včelku Bee-Bot s podložkou. Do kapsiček jsem připravila ikony, které děti mohou znát z telefonů či tabletů. Práci s včelkou už děti zvládají velmi dobře i samostatně. Zpočátku jsem dětem zadávala odkud kam mají dojet. Některým dětem jsem mohla zadat i mezizastávky. Později si ale cestu určovaly převážně navzájem. Na další dny jsem připravila také karty s určenými cestami. Ty ale vyzkoušelo jen pár dětí. Bavilo je spíše určovat si cestu navzájem.
  • V Atelieru děti mohly vytvořit robota. Na karton nakreslily nejprve fixou obrys robota. Poté ho vybarvily akrylovými barvami se třpytkami (nabízí je nyní KiK). Řezákem jsem následně obrázek obřízla a přidělala do zářezů stojánky (místo těchto zářezů jsem dětem na karton naznačila, aby věděly, že zde by mohly robotovi navazovat nohy, udělali to tak ale jen někteří.). Nebylo potřeba velké vyměřování a i přes to každý z robotů stál.





  • V Pokusech měly děti k dispozici kartičky 4D Smarty a tablet, který jsme pořídili v rámci dotace na digitální pomůcky. Do tabletu se stáhne speciální aplikace, díky které obrázky po zaměření tabletem "ožijí". Do školky jsme pořídili ještě sadu ze zvířaty (btw. čím více sad se nakoupí, tím výraznější je sleva). Při případném pořizování do školky jen upozorňuji, že není úplně jednoduché po nákupu získat ke zboží fakturu. Obnáší to mnoho připomínkovým emailů. Jinak jsou ale kartičky super. Nyní mají v nabídce i sady s 4D omalovánkami.





  • Ještě bych ráda zmínila aktivitu, o které jsem jistě psala již v jiném článku, ale jistě stojí za zmínku. V Pohybu mají děti volně k dispozici kostky s obrázky cviků. Ty jsou z materiálu Obrázkové cvičení od Venduly Hegerové. Děti si během dne kostky volně berou a cvičí podle nich. Někdy je využíváme i při řízeném cvičení.

Další tipy:

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pomůcky

Lesní zvířata v zimě

My jsme malí muzikanti