Den Země

Tematika Dne Země se nám nakonec smrskla do dvou dnů. Užívali jsme si totiž také oslavy narozenin a divadelního představení. Bylo tedy třeba vybrat z tohoto tématu, které nabízí mnoho možností, jen něco. Já jsem se zaměřila na třídění odpadu. Sice si myslím, že v dnešní době je třídění odpadu už docela běžná věc, ale určitě neuškodí si tuto oblast připomenout. Navíc jsem v rámci tohoto tématu zabrousila i do problematiky Zero Waste. Při povídání o třídění se totiž docela pěkně nabízí i zamyšlení nad tím, zda by bylo možné odpady omezit a případně jak odpady dále využít než je do popelnice hodíme.

Po Velikonocích bylo třeba děti nechat ve školce zase rozkoukat a i v komunitním kruhu jsme se ještě vraceli k zážitkům z Velikonoc. 

Ještě než jsme se pustili do dalších činností bylo také potřeba zkontrolovat vejce, které jsme v předešlém týdnu naložili do octa. Resp. jedno vejce jsme naložili do soli a druhé do octa. Pokus se solí se nám ukázal hned - vejce plavalo. Pokus s octem ale potřeboval pár dní. Děti v minulém týdnu zatím pouze navrhovaly, co se asi s vajíčkem stane (jejich nápady jsem zapsala k vytisknutým fotkám do našeho sešitu s pokusy). V dalších dnech mohly pozorovat, jak se na skořápce dělají bublinky (díky octu se skořápka rozpustí a zůstane jen blána, která obaluje vejce - a vejce díky tomu bude gumové). 

Vejce se solí jsme naložené ještě také nechali. Po těch asi 5 dnech se nahoře na vejci usadila sůl. Vejce s octem vypadalo nabobtnale a bylo světlejší. Když jsem ho vyndala na tácek, chtěla jsem, aby si každé z dětí vyzkoušelo, jak je vajíčko měkké. Stačilo ale, abych ho dvakrát zmáčkla a vejce prasklo. Tak jsme se domluvili, že v dalších dnech naložíme vejce znovu. Tentokrát, jelikož jsem asi octu dala do sklenice docela dost, jsme měli měkké vajíčko hotovo za dva dny a děti už ho mohly pomačkat bez nehody.







V kruhu jsem využila Tematického kruhu zaměřeného na recyklaci, který ve školce máme. K těmto kruhům náleží i pytlíčky s obrázkovými kartičkami. Ty jsem nevyužila, raději jsem po celý předešlý týden schraňovala různé odpadky, abychom mohli pracovat s reálnými předměty. Každý si postupně vybíral některý z odpadků a přiřazoval ke správné popelnici. Tato činnost byla pro děti velmi poutavá. Fajn zjištění bylo, že děti velmi bezpečně znají modré a žluté popelnice a vědí, co se do nich hází. Také většina dětí znala popelnice hnědé (ty jsou v našem městě součástí téměř každého domu) a popelnice na sklo. Mnozí také dobře znali popelnici červenou. 



Tento den počasí nebylo příznivé, proto jsme zůstali v době pobytu venku ve školce. A mohli jsme se tak vrhnout do pokusů se semínky, které jsem chtěla původně s dětmi vyzkoušet v rámci jarního tématu (zůstávala jsem doma s nemocnými dětmi).

Nejprve si děti mohly připravit pozorovací pytlík se semínkem fazole. V rámci tohoto pokusu by bylo hezké vytvořit si třeba i pozorovací květináček, ale na ten nám už nezbyl tentokrát čas (v rámci jarního tématu bych třeba jeden den vytvářela s dětmi květináč a další bychom sázeli semínko). Na tento pokus jsem v papírnictví koupila uzavíratelné sáčky. Byla bych mohla jsem asi vzít i větší, ale vystačili jsme i s těmito. Semínka fazolí jsem zakoupila v květinářství a z Lidlu mám velké odličovací tamponky. 
Do misky s vodou děti namočily tamponek, vyždímaly a vložily do pytlíku. Poté do něj vložili semínko fazole. Když měli všichni zájemci hotovo, pytlíky jsem nalepila na okno (na stranu, kde nám svítí slunko dopoledne, odpolední slunko by asi semínku nemuselo vyhovovat). Pytlík je potřeba neprodyšně zavřít, díky tomu se vysráží voda a není potřeba semínko vlhčit.
Se fazolkami se pár dní vůbec nic nedělo, ale poté začaly postupně pukat a výrazného postupného růstu jsme si mohli všímat každý den.






19.4.2022

25.4.2022

29.4.2022

jiné fazolky 29.4.2022

Jako další pokus se semínky jsme si zasadili několik semínek do hlíny. Jelikož nejsem velkým zahradníkem, inspirovala jsem se na Montessori blogu, kde mají postupy velmi pěkně zpracovány.
Zde jsme pracovali i s tematikou využití odpadu a k zasazení semínek jsme použili krabičku od vajec a kelímek od jogurtu.
Děti naplnily důlky hlínou a každý si zasadil některé ze semínek a pak si ho i zalil. Zasadili jsme cukety, slunečnice, ředkvičky, špenát a řeřichu.
Nejprve se začaly klubat ředkvičky a řeřicha, poté špenát a až později cuketa. Slunečnice ještě nevylezly. Řeřichu si děti po pár dnech mohly dát při svačince na chleba.




19.4.2022

22.4.2022

25.4.2022

26.4.2022

28.4.2022

29.4.2022

Ve středu jsme měli narozeninovou oslavu, takže jsme se Dnem Země zabývali až při pobytu venku. Dětem jsem připravila do dvojic hledačku popelnic. Měly zaznamenávat, kolik popelnic určených barev při procházce potkáme. Způsob záznamu jsem nechala na dětech - někdo dělal čárky, někdo tečky. Tuto hledačku jsem nelaminovala, ale dala dětem prostě vytisknutou a zaznamenávaly obyčejnými pastelkami (na takovéto příležitosti se skvěle hodí krátké pastelky, které pro běžné kreslení vyřazujeme). Při zaznamenávání děti přišly na bezva způsob, jak si udělat podložku na psaní.. A ačkoli si děti hledačky vyplňovaly ve dvojici samy, nakonec se nám i pár výsledků sešlo stejných. Mimochodem procházka byla v den, kdy se popelnice vyváží, takže jsme jich potkali opravdu požehnaně.



Ve čtvrtek dopoledne přijelo do školky divadélko, ale ještě než začalo si děti mohly vyrobit vlastní hledačku. Na procházce předešlý den jedna z holčiček přišla s tím, že si na další den připraví svou hledačku, kde si nakreslí kytičky a popelnice, které bude sama hledat. A tak mě napadlo, že to není vůbec špatný nápad, dát dětem možnost vytvořit si hledačku vlastní. A připravila jsem v Canvě dětem jarní obrázky. Děti si mohly vystřihnout obrázky, které budou chtít při procházce hledat a nalepili si je na čtvrtku A5. Myslím, že takovéto hledání děti bavilo ještě mnohem více než jiné hledačky. I když měly hledačku vyrobenu jen 3 nebo 4 děti, ostatní také bedlivě sledovali okolí a jakmile našli něco z hledačky oznamovali: "Kdo hledá včelku, jednu vidím!" "Kdo hledá narcis, vidím!" Bylo to moc fajn.



V pátek jsme si v kroužku ještě jednou složili skládanku planety Země, připomněli si, že má svátek a s pomocí kartiček od Verdael si připomněli, jak můžeme naší Zemi pomoci. Přečetli jsme si také knížku Mileny Lukešové - Jak si uděláme zeměkouli. Na tuto knížku děti většinou velmi pěkně reagují a zapojují se do příběhu.



Ještě uvedu jednu činnost, která by byla v rámci tohoto tématu vhodná, ale letos na ni nebyl čas. Níže jsou fotky z loňska. Doma jsem posbírala věci, které jsou nějakým způsobem ekologicky šetrné, např. přírodní krémy, sprchový gel a šampon v recyklované lahvi, skleněnou lahev na pití, přírodní mýdla v papírovém obalu, bambusový kartáček, látková taška či batoh vyrobený z plastových lahví. K tomu jsme si povídali nad pracovním listem od Nápady pro Aničku.



V pátek si také děti měly možnost dotvořit fotoaparát z kartonu a roličky od toaleťáku. Pro děti to není zas tak moc tvořivá činnost, protože výrobu by děti úplně samostatně nezvládly, ale alespoň si ho dotvořily fixami a užili s ním legraci venku. Hlavně je zde ale opět myšlenka, že je možné odpad dále využít. Nápad na výrobu fotoaparátu jsem našla v knize Polypohádky od Veroniky Trnčákové Kuželové.


Při procházce jsme se zastavili u čápů, které nedaleko naší školky hnízdí a my je můžeme sledovat živě.


Na procházku jsme vzali krabici s odpadky, se kterými jsme pracovali u třídícího kruhu a odnesli je přímo do barevných popelnic. U zdejší školy mají skoro všechny druhy popelnic kromě popelnice na textil. Takže zpět do školky jsme pouze odnášeli staré tričko, které jsme ale nakonec použili na utírání stolečků. Také jsme měli bezva zážitek, protože právě když jsme u popelnic třídili, přijeli vyvézt žlutou popelnici popeláři. 

                             

Při jednom z dřívějších návratů z procházky jsem dětem pustila Ekosongy od Naše odpadky: Léto bez plastů, Sofia má textil ráda, Žít Eko style a Ekosong od Pokáče.

Částečně řízené činnosti:

Z organizačních důvodů tento týden sovičkové úkoly v nabídce činností nebyly.

Další částečně řízené činnosti:

  • Na flipchartu děti obtahovaly zeměkouli s kontinenty
  • V Pokusech a objevech děti skládaly velkou skládačku Zeměkoule. Obrázek jsem si připravila v Canvě a vytiskla jako plakát na 6 dílů A4.





Další tipy:
  • Knížky: Oliver Jeffers - Tady jsme doma, Milena Lukešová - Jak si uděláme zeměkouli, Ivan Klíma - Jak daleko je slunce, Kamila Bolfová - Kdyby lidi byli stromy, Olga Zemanová - O kouzelném semínku. 
  • Nápaditá hledačka je od Edventures with Kids. Je sice anglicky, ale i já, neangličtinář jsem si s překladem poradila. Hlavně mě na ní zaujaly nápady na focení.
  • Krásné materiály jsou také ze sady Den Země od Verdael. Součástí tohoto materiálu je také hledačka.
  • Hledačku zaměřenou vyloženě na hledání odpadků vytvořila Zodpovědná výuka v rámci sady Lovec. Já jsem ji nevyužila především proto, že se při našich procházkách (naštěstí) odpadky vyskytují jen sporadicky.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pomůcky

Lesní zvířata v zimě

My jsme malí muzikanti