Poznávání sebe sama pomocí karet
Při osobním rozvoji mi různé druhy karet pomáhají již několik let. Pořídila jsem si jich hned několik, ráda si je prohlížím a přemýšlím nad nimi. Již nějaký čas jsem přemýšlela, jak krásu karet přiblížit i dětem ve školce. Zvažovala jsem především využití karet od Lucie Ernestové, které jsou přímo dětem určeny. Zatím se mi neukázala vhodná příležitost. Až při tématu Poznáváme své pocity a objevu Emočních karet od Moniky Guillemin Weiglové jsem práci s kartičkami s dětmi vyzkoušela.
Další práce s kartičkami proběhla asi za dva týdny, kdy jsem po pravidelném pondělním komunitním kroužku s otázkou "Co jsme dělali o víkendu" rozprostřela do spirály kartičky a přitom četla názvy emocí na jednotlivých kartičkách. Děti si potom postupně mohly vybírat, která kartička je jim blízká. Pokud se stalo, že si preferovanou kartičku vybral jiný kamarád, sedlo si dítě k němu (to se ale stalo jen v jednom případě). Kartičky děti položily před sebe - pokud by si je nechaly děti v ruce, pravděpodobně by kartičky nepřežily více než dvě taková sezení. Jednotlivé vybrané kartičky jsem ještě přečetla a poté jsme kartičky sklidili. Stejný postup jsem poté zvolila i na konci týdne. Děti projevovaly nadšením hlavně nad tím, že vědí, co se bude dít a s radostí vybíraly kartičky. Většina dětí si podle mě vybrala docela odpovídající smajlíky.
Po tomto seznámení s kartičkami bych ráda vždy po výběru kartiček a přečtení jejich názvů seznámila děti s některými kartičkami blíže. Představu mám takovou, že vyzvu děti, zda by někdo chtěl, abychom se seznámili blíže s jeho vybranou kartičkou. Pravděpodobně se přihlásí většina třídy, ale alespoň poznám, které děti o bližší rozebírání své kartičky zájem nemají a kdybych je vybrala, nepřivedla bych je tak do nepříjemné situace. Pokud se tato činnost bude opakovat častěji, postupně se dostane na všechny děti, které budou mít o sdílení svých kartiček zájem a nikdo nepřijde zkrátka. Myslím si, že při jednom takovém společném sezení zvládneme rozebrat dvě až tři kartičky.
Další způsoby, jak pracovat třeba právě s Emočními kartami, dostanete při koupi těchto kartiček. Mám ale pocit, že pro práci se školkovými dětmi mi tento způsob zatím bude dostačovat. Zvláště, pokud budeme pracovat i s jinými druhy karet.
- Karty Cesta k sobě jsou od Lucie Ernestové.
- Karty Cesta životem jsou jakými pokračováním karet Cesta k sobě a jsou také od Lucie Ernestové.
- Kamínky na cestě vydala Lipka. Na jedné straně je inspirativní citát, na druhé obrázek k citátu. Lipka také vydala kartičky Kamínky na dlani, které obsahují citáty českých myslitelů.
- Další kartičky, které vám představím jsou od Jany Roselli. Tvorba této malířky andělských obrazů je mi velmi blízká a mám od ní doma i obrazy na míru. Při práci s dětmi bych asi dala přednost kartičkám představeným výše. Ale třeba někdy nastane situace, kdy se ukáže, že i tyto karty by mohly najít využití. A v neposlední řadě mohou tyto kartičky třeba oslovit i vás. Protože především náš vlastní osobní rozvoj je důležitý proto, abychom mohli rozvíjet i osobnost dětí.
- První kartičky jsou karty Afirmační. Ty nyní v nabídce eshopu nejsou. Na jedné straně je obraz, na druhé jsou afirmace. Moje oblíbená je: "Vše, co se děje má svůj důvod a děje se to v pravý čas."
- Další karty mají název Naplnění štěstí. Na každé je obraz a pod ním poselství, které přináší.
- Dalšími kartami od Jany Roselli jsou Barvy - naši průvodci.
- Mezi novinky patří karty Můj milý vesmíre. Tyto karty oslovily moje vlastní děti. Rády si je prohlíží, když si ke mně jdou lehnout do pelíšku. Jejich oblíbenci jsou jednorožec a vlk.
- Další druhy krásných karet, se kterými by se s dětmi jistě dalo pěkně pracovat najdete na b-creative. Mě zde zaujaly třeba Skryté zprávy dětské duše a Systémové a situační karty.
Komentáře
Okomentovat