Minecraft svět
Minecraft týden byl v naší třídě dlouho očekávaný. Někdy v lednu jsem nadhodila myšlenku, že bychom si třeba mohli udělat Minecraft týden. Děti se této myšlenky nadšeně chytly a s nadšením se často ptaly, kdy že ten týden vypukne.
Připravit takový Minecraft týden ale není jen tak, zvláště když o Minecraftu zrovna moc nevíte. A to jsem nakonec dětem také říkala - že si nejprve o musím nastudovat dostatek informací a teprve tehdy se můžu do přípravy pustit.
Začala jsem tedy sbíráním informací. Oslovila jsem rodiče jednoho z chlapců nadšených do Minecraftu, zda by mi nějaké knihy s touto tematikou mohli půjčit. O radu jsem se obrátila také na chat GPT. O chatu GPT jsem do té doby vlastně taky nic nevěděla, zaujala mě ale nabídka webináře zdarma, která se mi na Facebooku objevila. Faktem totiž je, že umělá inteligence součástí budoucností naší i našich dětí bude a je rozhodně lepší jí zkusit porozumět než dělat, že není. Na tomto webináři jsem se dozvěděla, že se chatu GPT netřeba bát a byla by škoda nevyužít jeho možností. A první věc, na kterou jsem se GPT zeptala byla právě nabídka činností pro předškolní děti s tematikou Minecraft. A výsledek mě velmi mile představil a v podstatě nasměroval moje myšlení i jiným směrem než - budeme stavět z kostek.
Velkou pomocí mi byly i půjčené knížky. V komiksu Deník malého Minecrafťáka 1 jsem se dozvěděla, že existuje i "hodný" zombík. V příručkách jsem zase něco málo pochytila k materiálům. Jedna věc mě překvapila - myslela jsem si, že se celý Minecraft svět složený jen ze krychlí a najednou jsem zjistila, že je plný také kvádrů. Nejvíce mě ale zaujala knížka Chyť Creepera, kde musí děti na velmi do detailu propracovaných obrázcích najít určité postavy. Tuto knížku jsem si vypůjčila i do samotného týdne s Minecraftem, aby s ní mohly pracovat i děti.
A moje nápady už nabíraly reálnější a konkrétnější podobu. Zamýšlela jsem se, co od takového týdne vlastně očekávám, co jeho prostřednictvím chci dětem předat.
Jedny z prvních nápadů bylo stavění z vlastnoručně vyrobených kostek, do čehož jsme se dali již 2-3 týdny před naplánovaným týdnem. Bylo mi totiž jasné, že bychom to v rámci samotného programu nemuseli stihnout. Vlastní výroba kostiček byla fajn v tom, že děti již byly velmi natěšené a s chutí se již pouštěly do stříhání. Byly překvapeny tvarem, že kterého kostka vzniká. Také si zažily, že výroba kostiček není úplně jednoduchá - stříhání není úplně jednoduché a i skládání a sestavování zabere mnoho času. Věřím, že si tak kostiček budou mnohem více vážit. Do výroby kostek se zapojili také někteří rodiče. Kostek jsme dali dohromady celou krabici.
Hned na začátku týdne jsme vytvořily Minecraft podložku - přehnutý velký karton děti natřely modrou a zelenou temperou.
Kostky ale žily svůj osamělý život až do pátku. Děti prostě mnohem více zaujaly jiné činnosti. V pátek ale přeci jen pár postaviček vzniklo a budeme v jejich tvoření případně pokračovat ještě při odpoledních činnostech v dalším týdnu. Děti sestavily z kostek svou představu, tavnou pistolí jsem jim kostky spojila. Dokreslily si je fixami.
Zaobírala jsem se také zapojením Minecraft písma. Nejprve jsem na to šla "od lesa" a písmena si načrtávala do čtvercové sítě, aby si je děti poté mohly obkreslit. Tohoto nápadu jsem nakonec také využila, největším objevem ale nakonec byl font zdarma do wordu - tedy, že si jeho nainstalováním mohu ve wordu napsat jakákoli písmena či slova. Toho jsem využila při přípravě úkolu s přiřazováním písmen k předlohám.
Vzpomněla jsem také na projekt TIO. A jeden den v týdnu jsme věnovali příběhu TIO a počítač s návaznými otázkami jako: Je správné neuvést správně svůj věk při spuštění hry? Co znamená přijít o život (Jak v realitě, tak ve hře.) Kde se můžeme setkat s tím, že lidé znovu ožijí? Proč TIO plakal? Co se stalo ve skutečnosti?
Diskutovali jsme nad tím Jaké hry děti hrají na počítači nebo tabletu? O čem hra je, co je jejím cílem? Proč se dětem hra líbí? Co by se stalo, kdybychom dostaly z hraní her nebo zhlédnutí filmu strach? Za kým bychom šli?
Děti si také vybarvily omalovánku s robůtkem TIO, která je součástí příběhu TIO a robostvět.
V tento den jsme také v době pobytu venku při nepřízni počasí zhlédli videa na ČTedu: Nebezpečí online her, Honba za lajky, Agent v kapse: Ten internet. Pořady přímo pro předškolní věk ČTedu nenabízí. I tato videa ale byla pro děti poměrně dobře srozumitelná - zvláště Agent v kapse.
Do diskuze během práce s příběhem s robůtkem TIO vešla také zajímavá otázka: "Proč je vše v Minecraftu hranaté?"
Na to odpověď opravdu neznám, ale napadla mě naprosto skvělá myšlenka - zeptáme se umělé inteligence! A společně s dětmi jsme zadali tuto otázku chatuGPT. Odpověď bylo třeba ještě upravit pro děti školkového věku. Seznámila jsem děti ale i s odpovědí původní a hned se někteří ozvali, že viděli video se zakladatelem Minecraftu. Tak jsme si jeho fotku rovnou vyhledali v Googlu.
S dalšími nápady mi pomohl Pinterest. Na českých stránkách jako Učitelnice apod. zrovna moc materiálů s tématem Minecraftu nenajdete. Zde např. odkazy na různé aktivity s tématem Mineraft - The aktivity mom.
- "Já v Minecraftu" - děti si vybarvovaly pastelkami svůj portrét a doplnily ho písmeny vytisknutými v Minecraft fontu
- Jak nakreslit Minecraft postavy - tohoto materiálu jsem sama využila při kreslení na flipchart a nutno říci, že to není tak jednoduché, jak to vypadá. Děti tento materiál vůbec nevyužily.
Vytvořila jsem také příručku Seznam všech mobů, které můžeš v Minecraftu potkat - je to tento článek s opravenými gramatickými chybami a upraveným formátem.
Připravené jsem také měla Minecraft bingo. Nakonec na něj ale nedošlo.
Plno zábavy jsme během týdne užili s Beebotem. V Canvě jsem připravila kartičky s pár obrázky, které Canva nabízí. S Beebotem jsme už dlouho nepracovali. Během chvíle ale práci s ním děti pochopily a mohly pracovat samostatně.
Ke konci týdne, kdy už děti zvládly velmi dobře Beebota ovládat jsem jim dala k dispozici také nástavce na fixy a odhrnovák, s kterými se setkaly úplně poprvé. Zvláště kreslení včelky děti velice bavilo a mnohé děti ho v závěrečném hodnocení označily za nejlepší a nejzábavnější činnost týdne.
V Canvě jsem si vytvořila několik dokumentů. Minecraftových šablon a obrázků Canva mnoho nenabízí, i s tím málem se ale dá něco vymyslet. Čtvercová síť je určena pro vlastní tvorbu dětí. Připravila jsem také jmenovky, do kterých si děti mohly překreslovat své jméno ve čtvercové síti. A nakonec podložku s kostkami - mám kostičky o straně 4 cm. Do spodní kostky napíšu počet, do horní děti postaví komín o určeném počtu kostek
Největším hitem týdne ale nakonec bylo stavění z lega. Měli jsme jedinečnou možnost poskládat 3 stavebnice Lego Minecraft. Děti u stavění naprosto skvěle spolupracovaly, radily se nad návody - radost sledovat. Stavění a hry s legem patřily při hodnocení týdne mezi nejzmiňovanější činnosti.
Měli jsme k dispozici také magnetky, se kterými si děti na magnetické tabuli s oblibou hrály. Někteří donesli také nažehlovačky a nálepky, které si mohly děti odnést domů.
Deník malého Minecrafťáka - komiks donesla k prohlížení dětem kolegyně a bylo to pro děti také velmi poutavé. Obrázky jsou pro ně velmi srozumitelné i bez textu.
Z pěnových kostek a mega lego kostek si děti stavěly domečky. Tyto kostky byly pro děti vzácné, protože je běžně k dispozici nemají - donesla jsem je ze sklepa. A kupodivu nejvíce stavěla děvčata. Kluci si ale alespoň postavily Minecraftové panáčky.
Na konci týdne jsem si také vzpomněla, že chatGPT doporučoval činnosti s Minecraft hudbou. Tak jsem si tuto hudbu našla a není vůbec špatná. Je skoro až relaxační. Pustili jsme si ji tedy k závěrečnému zhodnocení týdne a také ke cvičení, které jsme motivovali postavami (neboli moby), kteří se v Minecraftu vyskytují.
Nutno také zmínit, že základem celého týdne byla PRAVIDLA, se kterými jsem seznámila předem i rodiče.
- Děti nesmí do školky donést meč ani jiný doplněk podporující násilí.
- Žádní zombíci a další nepřátelští mobové (pokud se nějaký objeví např. na tričku, tak nevadí, ale hrát si na ně nebudeme)
- Žádné zbraně a ubližování
Jelikož má Minecraft různé módy, ujastnili jsme si s dětmi, že náš školkový Minecraft mód bude hlavně o budování a ne o bojování.
Týden s Minecraftem dopadl skvěle. Děti téměř při všech činnostech spolupracovaly, navzájem si radily, domlouvaly se. Všechny dny prostupovala radost a pohoda. Nebylo potřeba řešit konflikty nebo nevhodné chování. I s legem Minecraft a panáčky si děti hrály slušně a v rámci pravidel.
Ale upřímně - po asi měsíci, kdy jsem Minecraftem žila doma i ve školce a neustále něco hledala, studovala a připravovala už se těším, že si od tohoto tématu oddychnu. Rozhodně ale můžu zařazení tohoto témau jedině doporučit. Je nutno vzít v potaz, že mnoho témat je prostě bližší děvčatům a tak je fajn přijít i s něčím, co osloví chlapce. A nakonec ani děvčata nepřišla zkrátka a týden si užila také.
Komentáře
Okomentovat