Naše cesta k ledovému království

Jednou takhle v lednu jsme si s dětmi řekli, že když už se nám nechce ukázat sníh, vytvoříme si alespoň ledové království. Vzpomněla jsem si totiž na velký karton, který se skrývá ve školkovém sklepení a na zámek by byl jako dělaný.

Vzdělávací týdne pro tento týden jsem zvolila směrem ke komunikaci - aby děti dokázaly vyjadřovat myšlenky a nápady, tyto nápady následně tvořivě vyjádřit při tvořivých činnostech, zkoušet, experimentovat a také respektovat navzájem své potřeby - zámek je jen jeden.

S předstihem jsem oslovila rodiče s prosbou o spolupráci a ve školce se nám tak seskupilo množství kartonů a krabic různých velikostí, záclony a prostěradla. Důkladně jsem prozkoumala také sklepní zásoby výtvarného materiálu a dala dětem k dispozici skutečně pestrou směsici materiálů.

V pátek týdne předcházejícího té velké "akci" jsem se dětí v kroužku zeptala, co by v našem ledovém království nemělo chybět. Protože naše království bude také, jaké si ho vytvoříme. A jejich nápady jsem sepsala na flipchart. Měla jsem díky tomu alespoň lepší představu, jakým směrem bychom se měli ubírat - například se ukázalo naprosto nezbytným vytvořit v našem ledovém království nádraží.

S velkým nadšením jsme se hned v pondělí pustily do práce. Nejprve jsme se pustili do království. Děti na kartonu navrhly, kde budou okna, dveře. Vyřezat otvory jsem musela já s pomocí řezáku. Děti následně pomalovaly karton temperou modrou a bílou, třpytkovými barvami a kousky třpytivého papíru. A protože děti měly požadavek také na vytvoření věže, nadstavili jsme karton ještě věžičkou. Ta nám trochu komplikovala život a museli jsme ji během týdne různými způsoby zkoušet připevňovat. Nakonec se jako nejefektivnější ukázalo podložení dřevěnými tyčkami. 


Jelikož byly mezi materiálem i na menší kusy nařezané velké roury od koberce, dětem fantazie v plné síle pracovala a vymýšlely různé nápady, co by se z nich dalo vytvořit. Nakonec zvolily výrobu dalekohledu. Aby byl dostatečně "ledový", oblepily ho děti bublinkovou folií. Roury jsme k sobě připevnili tavnou pistolí. Spoj bylo potřeba během týdne ještě upevnit, ale jinak sloužil dalekohled k rozličným hrám velmi dobře.



Následující den byl již hrad připraven na hru dětí. Ze záclon a křesílka jsme také vytvořili trůn. Velké množství záclon dětem umožnilo vytvořit si království snů.


V průběhu týdne jsme se také vraceli k našemu seznamu nápadů a odškrtávali si položky, které jsme již vytvořili.

Ledový zámek děti v dalších dnech ozdobily také vatou, kterou děti donesly. Ta se sice občas odlupovala, ale i tak zámek zase vylepšila.
Velkou výzvou bylo i vytvoření balkonu. Ten jsem vytvořila z velké části já, protože u jeho tvoření a instalace bylo nezbytné pracovat ve velké míře s tavnou pistolí. 


Ledové nádraží s kolejemi a vlaky bylo velkým projektem povětšinou chlapců. Přinesli si na tvoření své speciální krabice. Měli bohaté představy, jak by mělo nádraží vypadat, co vše by mělo být jeho součástí. Nápady jsme museli při realizaci upravovat, protože sami chlapci viděli, že ne všechny nápady jsou jednoduše realizovatelné a i materiál má své limity a možnosti. Nakonec ale vznikla velmi pěkná budova nádraží, depo, koleje a vagony. Na konci týdne se chlapci domluvili, kdo si odnese domů jakou část nádraží.



Z dortových podložek tvořily děti korunky - tento nápad je z Online ateliéru Radky Rubešové. Na přeloženou dortovou podložku jsme nalepili stříbrnou vločku a děti si korunku dotvořily fixami. Tvořili kluci i holky - králové i královny. 


Z omalovánek od Peti pro děti jsme vytvořili loutky - děti obrázky vybarvily, po nakresleném obrysu vystřihly, nalepily na karton. Vzniklo také mnoho loutek s vlastním námětem. Následně jsem obrys ořízla řezákem a tavnou pistolí jsme přidělali dřevěnou tyčku. Děti si s loutkami hrály v království i mimo něj.


Vytvořili jsme také velké ledové jezero - pomalované temperami, po zaschnutí polepené bublinkovou folií. Přes jezero měl vést ještě most, ale k jeho realizaci už jsme se nedostali. Nakonec přes jezero vedly koleje.


Jelikož jsme měli díky rodičům také dostatek bílých prostěradel, měli jsme možnost vyrobit si pláště. Pláště jsem z látky nastříhala s dětmi - se zájmem sledovaly, jak vlastně trojúhelník z velkého obdélníku vznikne. Pláště děti pokreslily modrými fixami na textil. Barvy jsme také zažehlily, aby barvy vydržely. Pláště si vyrobili chlapci i děvčata.



Z rour a krabice jsem také vytvořila sáňky. Ty nám na jeden den posloužily k hezkým hrám, více dní nepřežily.


Na návštěvu našeho království jsme také pozvali děti ze druhé třídy.

Při hodnocení se smajlíky na konci týdne děti hodnotily týden veskrze pozitivně. Samozřejmě se našly děti, kterým se během týdne něco znelíbilo. I to je ale v pořádku.


Během týdne jsme také opakovali písničku kterou jsme zpívali v předešlém týdnu. A když už jsme byli v plně tvořivém rozpoložení, vytvořili jsme si také právě Perpentykl s pohyblivým kyvadlem i ručičkami. Pro lepší představu jsme k písničce měli připraveny i obrázky ryb, o kterých se zpívá a jednotlivé děti je při zpívání zvedaly.


Týden byl plný společného tvoření a her a především prodchnutý skvělou náladou a nadšením. Zámek dětem k radosti sloužil ještě asi dva týdny, ale vzpomínky nám přetrvaly i nadále.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pomůcky

Lesní zvířata v zimě

My jsme malí muzikanti