Duchové, Dušičky aneb pro strach máme uděláno
Tento týden jsem měla rozdělen na dvě části, dva dny jsme si povídali o Dušičkách, dva dny o našich straších. Uprostřed týdne jsem byla na skvělém semináři od Hany Volfové týkajícím se cvičení v MŠ.
S tématem Dušiček by se jistě dalo pěkně pracovat více dnů, ale jelikož nás čekala školková akce Dušičkové putování, připravovali jsme se na ni. Za oknem nám nechal dopis Pán stínů a přiložil Lexikon bubáků z Bubákova. Bubáky jsme prozkoumali, přečetli si o nich informace a vymýšleli jak se jim bránit. Vyvrcholením bude právě Dušičkové putování, které jsme nakonec kvůli počasí odložili na další týden, kdy děti jednotlivé bubáky "odbubákují".
Částečně řízené činnosti:
Průběžně jsem v týdnu činnosti obměňovala. Konečně jsem tento týden také přišla na to, jak si co nejjednodušeji zaznamenávat, jak který z úkolů děti zvládají, abych potom tyto poznatky mohla dobře propojit s diagnostikou. Až svůj nápad ještě párkrát otestuji, podělím se o něj.
Jemná motorika
Zrakové vnímání
Sluchové vnímání
Matematické představy
Vnímání prostoru
Další částečně řízené činnosti
- Na flipchartu měly děti v prvních dvou dnech připravenu jednotažku svíčku a v dalších dnech ducha.
- V knihách a písmenech byl připraven pracovní list ze sady pracovních listů Dušičky od Terezy Víškové. Další den přibyl pracovní list s přiřazováním písmen. Ten jsem si vytvořila.
- V Pokusech byl připraven list s přiřazováním postupného růstu stromu. Na něj mělo navazovat vlastní zasazení semínka, ale to jsme už nestihli. Je ze sady Stromy od Šakalí aktivity.
- Na základě čtení knížky Princezna z třešňového království a následného povídání o rodokmenu děti vytvářely strom života. Na malé kartičky nakreslily obličeje členů rodiny včetně babiček a dědečků a ty následně nalepily na strom velikosti A3. Poté si obrázek dle libosti dozdobily. Samozřejmě by bylo moc fajn, kdyby si děti nakreslily strom samy, třeba tuší. Časově by nám to ale nevyšlo, tak jsem zvolila předtištěný strom ze sady Stromy od Šakalí aktivity.
- Děti kreslily barevnými tušemi vlastní představy bubáků, případně ztvárňovaly bubáky z lexikonu.
- V pondělí jsme si povídali o tom, co jsou Dušičky. Resp. měla jsem připraveny otázky k diskuzi z Kafometíku. Ukázalo se ale, že děti mají spojeny Dušičky s názvem školkové akce Dušičkové putování. Museli jsme to vzít tedy úplně odjinud a nejprve si povídali o tom, zda někdo byl o víkendu s rodiči na hřbitově zapálit svíčku a proč. Nakonec jsme se ke svátku Dušiček dostali a přečetli si o nich ještě v knize Český rok. Také jsme zhlédli pohádku Chaloupka na vršku - Jak to bylo na Dušičky. Tento příběh je i v knížce Chaloupka na vršku.
- Další den jsem měla připravenu knížku Markéty Zinnerové Princezna z třešňového království. Skrze pohádkový příběh jsme se měli dotknout tématu umírání a dostat se k tomu jak probíhá život. Příběh v knížce je moc hezký, zvláště ve spojení s ilustracemi. Ukázal se pro mé školkové děti ale příliš dlouhým. Musela jsem části knížky přeskakovat. Zastavili u několika částí v knize a děti se velmi živě zapojovaly do povídání. Mluvily například o svých královstvích, o tom jak vypadají jejich babičky, zda mají "pomačkané" obličeje jako babička z knížky a jak jim babičky a maminky říkají. Také jsme zmínili pár informací o pohřbu, který je v knize zmíněn. Dostali jsme se až nakonec knihy, k umírání tulipánu, po kterém ale v zemi zůstává cibulka a život tak může pokračovat dál. A u lidí je to podobně. Babičce se narodila maminka, mamince "já" a "mně" se také jednou narodí miminko. Na velkém obrázku stromu jsme si poté pomocí ilustračních obrázků rodinných příslušníků koloběh života vytvořili. Pořád zvažuji, jak by se dala pro příště četba knížky a diskuze nad ní zorganizovat ještě jinak. Myslím si, že rozdělovat četbu do dvou dnů by nebylo ideální, cítím u této knížku potřebu přečíst ji naráz celou, aby se děti v příběhu neztratily a pochopily pointu.
- Stezka odvahy od Etapovky.cz je skvěle propracovaný materiál, se kterým jsme v obou třídách pracovali tento týden. Je v něm zpracováno 15 bubáků, různých strachů u dětí běžných. Z těchto 15 jsme vybrali 9, se kterými pracujeme a které nakonec v rámci naší školkové akce "odbubákujeme". Děti byly bubáky naprosto uneseny, živě nad každým bubákem diskutovaly. Bez problému sdílely své strachy související s jednotlivými bubáky, a vymýšlely, jak s těmito strachy bojovat. A co teprve když nám ve školce jednou takhle při čtení lexikonu vypadla na chvíli elektřina, to bylo přemýšlení, který z bubáků to asi byl. Dovedu si představit, že by se s lexikonem dalo pracovat i delší dobu. Resp. předpokládám, že lexikon s námi bude ve třídě ještě dlouho "žít" a možná si do něj postupně budeme přidávat i vlastní bubáky. Těším se, jaké další zážitky spojené s bubáky z Bubákova společně zažijeme.
- Další aktivita tohoto týdne zas tak úplně s tématem nesouvisela. Už nějaký čas jsem ji ale v hlavě měla a nyní nastal správný čas. Protřídili jsme společně hračky v Manipulativech a Kostkách, vybrali jen ty, se kterými si děti opravdu hrají a ostatní odnesli. Čistku hraček jsem udělala už při přípravě třídy. Nepůsobí na mě dobře zahlcenost poliček hračkami. A nyní jsem navíc vypozorovala, že děti si často postaví různé stavby a objekty, se kterými si v dalších dnech hrají a odkládají je na různá místa. Nějaká místa na "výstavku" jsme ve třídě měli, ukázaly se ale být nedostačující. A tak jsem si říkala, proč tedy neudělat více místa v poličkách, aby si děti své stavby mohly odkládat přímo u stavebnic. Nakonec jsme protřídili docela obstojnou hromadu hraček, které jistě děti zase někdy ocení, když budeme chtít současné hračky obměnit. A volné prostory už čekají na výtvory dětí.
- Do Našeho zpěvníku jsme tento týden přidali písničku Strašidýlko Emílek. Tu již mnohé děti znaly a o to více si ji rády společně zazpívaly. Co do hudby mám velkou radost z toho, jak děti hrají samostatně na klavír dle not, které jsem jim připravila. A s radostí mi tento týden několik dětí ukazovalo, že již zvládají nazpaměť zahrát písničku Houby.
Další tipy k tématu Dušiček a strachu:
Pracovní listy
- Nápady pro Aničku
- Tereza Víšková - Dušičky
- Kateřina Fučíková - Dušičky
- Táborovky - Dušičky
- Hrát a rozvíjet se - flipbook Dušičky
Knížky
Při odpolední chci na téma tohoto týdne navázat a mám připraveny knížky:
- Vhrsti - Prázdniny v nebi
- P. Horáček - O myšce, která se nebála
- L. Sunková - Strom
- O stříbrné hvězdičce - Zuzana Řebíková
Metodiky
- M. Baxová - Aby nás to spolu bavilo celý rok - Nebojte se strašidel
- D. Šottnerová - Advent
- P. Pitrová - Český rok
Videa
- Chaloupka na vršku - Jak to bylo na Dušičky
- ČT Edu - Svátek Dušičky
- Naše tradice - Dušičky
Hudba
- Podzimní písničkohrátky od Atelier Písnička - píseň Díky Vám
Pohyb
- Hana Volfová - Rozcvičky v MŠ II - Strašidla na hradě, Příšerky z punčoch
- Hana Volfová - Hravé cvičení pro děti (cvičení s náčiním) - Podzimní nálady
Pobyt venku
Tento týden jsem měla v plánu zajít se s dětmi podívat v rámci procházky na místní hřbitov. Moc se mi líbí aktivita od Šakalích aktivit, který jsem měla připravený, ale bohužel nám nakonec nevyšlo ho vyzkoušet.
Komentáře
Okomentovat