Duchové, Dušičky aneb pro strach máme uděláno

Tento týden jsem měla rozdělen na dvě části, dva dny jsme si povídali o Dušičkách, dva dny o našich straších. Uprostřed týdne jsem byla na skvělém semináři od Hany Volfové týkajícím se cvičení v MŠ. 

S tématem Dušiček by se jistě dalo pěkně pracovat více dnů, ale jelikož nás čekala školková akce Dušičkové putování, připravovali jsme se na ni. Za oknem nám nechal dopis Pán stínů a přiložil Lexikon bubáků z Bubákova. Bubáky jsme prozkoumali, přečetli si o nich informace a vymýšleli jak se jim bránit. Vyvrcholením bude právě Dušičkové putování, které jsme nakonec kvůli počasí odložili na další týden, kdy děti jednotlivé bubáky "odbubákují".

Částečně řízené činnosti:

Průběžně jsem v týdnu činnosti obměňovala. Konečně jsem tento týden také přišla na to, jak si co nejjednodušeji zaznamenávat, jak který z úkolů děti zvládají, abych potom tyto poznatky mohla dobře propojit s diagnostikou. Až svůj nápad ještě párkrát otestuji, podělím se o něj.

Jemná motorika


Tento úkol je opět jedním z prvních, které jsem vyráběla. Samozřejmě se u něj rozvíjí i zrakové vnímání. Já jsem si ho tentokrát zařadila prvoplánově pod jemnou motoriku. Korálky by se daly použít asi různé, tyto jsou kvalitně zpracované, namíchané v 5 barvách asi 5 tvarů. Předlohy jsem si předkreslila tyto, kdy mají děti najít konkrétní tvar a barvu korálku v určeném pořadí. Potom ještě mám kartičky s tvary korálků a u toho tečky určující množství a také kartičky jen s barvami, příp. barvy a určující množství teček. Tyčku ke korálkům mi vyráběl děda.

Zrakové vnímání


Přikládání obrázků ke stínům je ze sady pracovních listů Dušičky od Kateřiny Fučíkové.


Jako obměnu úkolu výše jsem zvolila školkovou pomůcku, která vypadá jednoduše. Přidáním více různých dílků jsem ale úkol ztížila a nejedna hlavička musela pořádně přemýšlet, které kousky skládačky k sobě patří.


Sluchové vnímání


Z oblasti sluchového vnímání jsem tentokrát dětem připravila rýmování. Měly najít a označit pastelkou obrázek, který se s velkým obrázkem rýmuje. Tento materiál je od Unoduo.

Řeč


U řeči měly děti za úkol označit kolíčkem obrázek, který patří k velkému obrázku. Materiál je od Elkid.

Matematické představy


Oblíbeným úkolem tohoto týdne (pravděpodobně pro svou jednoduchost) se stalo skládání svíček dle velikosti. Svíčky jsou z materiálu Vánoce od Lucie Nademlejnské.


Při obměňování úkolů jsem sáhla po školkovém materiálu Klokanovy kapsy. Připraveny jsem měla dvě úrovně. V jednodušší verzi měly děti přikládat stejný počet hvězdiček, u těžší varianty přikládaly o jednu více. 


Vnímání prostoru


Na začátku týdne čekal na děti pop it úkol. Ukázalo se ale, že právě tento úkol je pro většinu dětí příliš těžký. Měly hledat v předloze konkrétní šipky dle malé kartičky a označit je na stejném místě na pop it podložce. Předloha je ke stažení zdarma na edufichas.


Za předešlý úkol jsem hned další den vyměnila tento o něco jednodušší. Tentokrát měly hledaly děti hlavičky dětí z malé kartičky na předloze. Tato předloha je stejně jako předešlá zdarma ke stažení na webu edufichas.

Další částečně řízené činnosti

  • Na flipchartu měly děti v prvních dvou dnech připravenu jednotažku svíčku a v dalších dnech ducha. 

  • V knihách a písmenech byl připraven pracovní list ze sady pracovních listů Dušičky od Terezy Víškové. Další den přibyl pracovní list s přiřazováním písmen. Ten jsem si vytvořila.



  • V Pokusech byl připraven list s přiřazováním postupného růstu stromu. Na něj mělo navazovat vlastní zasazení semínka, ale to jsme už nestihli. Je ze sady Stromy od Šakalí aktivity.

  • Na základě čtení knížky Princezna z třešňového království a následného povídání o rodokmenu děti vytvářely strom života. Na malé kartičky nakreslily obličeje členů rodiny včetně babiček a dědečků a ty následně nalepily na strom velikosti A3. Poté si obrázek dle libosti dozdobily. Samozřejmě by bylo moc fajn, kdyby si děti nakreslily strom samy, třeba tuší. Časově by nám to ale nevyšlo, tak jsem zvolila předtištěný strom ze sady Stromy od Šakalí aktivity.




  • Děti kreslily barevnými tušemi vlastní představy bubáků, případně ztvárňovaly bubáky z lexikonu.


Řízené činnosti
  • V pondělí jsme si povídali o tom, co jsou Dušičky. Resp. měla jsem připraveny otázky k diskuzi z Kafometíku. Ukázalo se ale, že děti mají spojeny Dušičky s názvem školkové akce Dušičkové putování. Museli jsme to vzít tedy úplně odjinud a nejprve si povídali o tom, zda někdo byl o víkendu s rodiči na hřbitově zapálit svíčku a proč. Nakonec jsme se ke svátku Dušiček dostali a přečetli si o nich ještě v knize Český rok. Také jsme zhlédli pohádku Chaloupka na vršku - Jak to bylo na Dušičky. Tento příběh je i v knížce Chaloupka na vršku.



  • Další den jsem měla připravenu knížku Markéty Zinnerové Princezna z třešňového království. Skrze pohádkový příběh jsme se měli dotknout tématu umírání a dostat se k tomu jak probíhá život. Příběh v knížce je moc hezký, zvláště ve spojení s ilustracemi. Ukázal se pro mé školkové děti ale příliš dlouhým. Musela jsem části knížky přeskakovat. Zastavili u několika částí v knize a děti se velmi živě zapojovaly do povídání. Mluvily například o svých královstvích, o tom jak vypadají jejich babičky, zda mají "pomačkané" obličeje jako babička z knížky a jak jim babičky a maminky říkají. Také jsme zmínili pár informací o pohřbu, který je v knize zmíněn. Dostali jsme se až nakonec knihy, k umírání tulipánu, po kterém ale v zemi zůstává cibulka a život tak může pokračovat dál. A u lidí je to podobně. Babičce se narodila maminka, mamince "já" a "mně" se také jednou narodí miminko. Na velkém obrázku stromu jsme si poté pomocí ilustračních obrázků rodinných příslušníků koloběh života vytvořili. Pořád zvažuji, jak by se dala pro příště četba knížky a diskuze nad ní zorganizovat ještě jinak. Myslím si, že rozdělovat četbu do dvou dnů by nebylo ideální, cítím u této knížku potřebu přečíst ji naráz celou, aby se děti v příběhu neztratily a pochopily pointu. 
  • Stezka odvahy od Etapovky.cz je skvěle propracovaný materiál, se kterým jsme v obou třídách pracovali tento týden. Je v něm zpracováno 15 bubáků, různých strachů u dětí běžných. Z těchto 15 jsme vybrali 9, se kterými pracujeme a které nakonec v rámci naší školkové akce "odbubákujeme". Děti byly bubáky naprosto uneseny, živě nad každým bubákem diskutovaly. Bez problému sdílely své strachy související s jednotlivými bubáky, a vymýšlely, jak s těmito strachy bojovat. A co teprve když nám ve školce jednou takhle při čtení lexikonu vypadla na chvíli elektřina, to bylo přemýšlení, který z bubáků to asi byl. Dovedu si představit, že by se s lexikonem dalo pracovat i delší dobu. Resp. předpokládám, že lexikon s námi bude ve třídě ještě dlouho "žít" a možná si do něj postupně budeme přidávat i vlastní bubáky. Těším se, jaké další zážitky spojené s bubáky z Bubákova společně zažijeme.


  • Další aktivita tohoto týdne zas tak úplně s tématem nesouvisela. Už nějaký čas jsem ji ale v hlavě měla a nyní nastal správný čas. Protřídili jsme společně hračky v Manipulativech a Kostkách, vybrali jen ty, se kterými si děti opravdu hrají a ostatní odnesli. Čistku hraček jsem udělala už při přípravě třídy. Nepůsobí na mě dobře zahlcenost poliček hračkami. A nyní jsem navíc vypozorovala, že děti si často postaví různé stavby a objekty, se kterými si v dalších dnech hrají a odkládají je na různá místa. Nějaká místa na "výstavku" jsme ve třídě měli, ukázaly se ale být nedostačující. A tak jsem si říkala, proč tedy neudělat více místa v poličkách, aby si děti své stavby mohly odkládat přímo u stavebnic. Nakonec jsme protřídili docela obstojnou hromadu hraček, které jistě děti zase někdy ocení, když budeme chtít současné hračky obměnit. A volné prostory už čekají na výtvory dětí.



  • Do Našeho zpěvníku jsme tento týden přidali písničku Strašidýlko Emílek. Tu již mnohé děti znaly a o to více si ji rády společně zazpívaly. Co do hudby mám velkou radost z toho, jak děti hrají samostatně na klavír dle not, které jsem jim připravila. A s radostí mi tento týden několik dětí ukazovalo, že již zvládají nazpaměť zahrát písničku Houby. 

Další tipy k tématu Dušiček a strachu:

Pracovní listy

  • Nápady pro Aničku 
  • Tereza Víšková - Dušičky
  • Kateřina Fučíková - Dušičky
  • Táborovky - Dušičky
  • Hrát a rozvíjet se - flipbook Dušičky

Knížky

Při odpolední chci na téma tohoto týdne navázat a mám připraveny knížky:

  • Vhrsti - Prázdniny v nebi
  • P. Horáček - O myšce, která se nebála
  • L. Sunková - Strom
  • O stříbrné hvězdičce - Zuzana Řebíková
A v příští objednávce knížek budu mít knížku od Sandry Dieckmann Čekání na vlka. Myslím, že by mohla být k tomuto tématu také přínosná. 

Metodiky

  • M. Baxová - Aby nás to spolu bavilo celý rok - Nebojte se strašidel 
  • D. Šottnerová - Advent
  • P. Pitrová - Český rok

Videa

Hudba

  • Podzimní písničkohrátky od Atelier Písnička - píseň Díky Vám

Pohyb 

  • Hana Volfová - Rozcvičky v MŠ II - Strašidla na hradě, Příšerky z punčoch
  • Hana Volfová - Hravé cvičení pro děti (cvičení s náčiním) - Podzimní nálady

Pobyt venku

Tento týden jsem měla v plánu zajít se s dětmi podívat v rámci procházky na místní hřbitov. Moc se mi líbí aktivita od Šakalích aktivit, který jsem měla připravený, ale bohužel nám nakonec nevyšlo ho vyzkoušet.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pomůcky

Lesní zvířata v zimě

My jsme malí muzikanti