Týden s tématem pohádek navazoval již na týden předešlý se stejnou tematikou. Jelikož se ale v mém týdnu konaly i další různé akce, bylo třeba téma smrsknout v podstatě do dvou dnů. Takového smrskávání a vybírání toho nejdůležitějšího co chci dětem nabídnout je často náročnější než plánování celého týdne, ale jako vždy jsem to přijala jako výzvu.
V předešlém týdnu děti pracovaly každý den s nějakou pohádkou - O Červené Karkulce, O Sněhurce, Hrnečku vař, O Perníkové chaloupce. Využila jsem tedy, že se děti s těmito pohádkami dobře seznámily a mohla jsem je dále rozvíjet. Pohráli jsme si s nimi už v rámci poobědového čtení v týdnu předešlém i tomto. Knížky Teta to plete a Teta to zase plete od Ivony Březinové obsahují každá 5 popletených pohádek, čtení tedy vyjde vždy pěkně na týden. V příběhu jsou vždy vtipně spojeny dvě pohádky a děti mají za úkol přijít na to, jaké pohádky se popletly. Na konci příběhu je vždy několik doprovodných otázek.
V pondělí jsem dětem zahrála se svým home made divadýlkem Červenou Karkulku ve formě operky od Svěráka a Uhlíře. Tato pohádka má příběh trochu odlišný od klasické pohádky a pěkně nám připravil půdu pro úterní práci s myšlenkovou mapou a vymýšlení alternativních možností pohádky O Červené Karkulce.
Další den děti měly ráno za úkol rozstříhat pracovní list se 6 obrázky zobrazující posloupnost pohádek O Červené Karkulce, O Perníkové chaloupce a jiných. Následně pak tyto obrázky seřadily jak jdou správně po sobě, nalepily na pruh papíru a vybarvily. Materiál, ze kterého tyto PL mám již nedohledám. Podobný je však zde.
V kruhu jsme poté pracovali s myšlenkovou mapou. V týdnu, kdy jsem plánovala na tento týden mi přišla kniha Tréning mozku od Michala Černého, která ukazuje, jaké jsou možnosti práce s myšlenkovými mapami s malými dětmi. Mě tato kniha i její obsah zaujal především proto, že sama mám myšlenkové mapy ráda a třeba s jejich pomocí plánuji vzdělávací nabídku. A ačkoli tento způsob záznamu myšlenek nemusí vyhovovat každému, je jistě dobré děti s touto možností seznámit, protože se ve skupině jistě najde někdo, komu tento způsob může být v životě nápomocen.
A na základě prohlížení a pročítání této knihy mě napadla úžasná myšlenka, že bychom mohli právě myšlenkovou mapu využít k záznamu nápadů k alternativám u pohádky O Červené Karkulce - "Jak by to mohlo být jinak?", "Co by se stalo, kdyby...?"
Jako základ bylo 6 obrázků dějové posloupnosti Červené Karkulky, které již děti znaly z úkolu, který dělaly ráno. Nápady dětí jsem zapisovala a děti se průběžně střídaly a k zápisu kreslily obrázky. Začali jsme ale kresbou maminky s Karkulkou, protože tento obrázek v souboru dějové posloupnosti nebyl. Děti se u tohoto obrázku zamýšleli nad tím, co všechno mohla maminka Karkulce povědět. Napadaly je věci jako např. Ať se nebaví s cizími lidmi a zvířaty, ať nechodí lesem, ať si nehraje s kytičkami a v potůčku, ať nedává jídlo cizím lidem.
Pak jsme nalepili obrázek s Karkulkou potkávající vlka. Ptala jsem se dětí, jestli třeba mohla jít Karkulka i jinam než do lesa. Napadlo je, že na louku. A přemýšleli jsme dál - koho na louce mohla potkat a o čem by si s ním povídala? U tohoto bodu jsme se docela pobavili. Poté jsme se vrátili k obrázku Karkulky a vlka a přemýšleli, co si mohli vlk s Karkulkou povídat. Vlk třeba mohl Karkulce říci, že jí ukáže kde najde květiny. Karkulka také mohla dát na radu maminky - aby se nebavila s cizími lidmi - a šla dál. Nebo také vlkovi mohla říci "s nikým si nesmím povídat."
Další zamyšlení proběhlo u obrázku vlka nahlížejícího do chaloupky na odpočívající babičku - co mohl vlk babičce říci? Třeba se mohl zeptat: "Dobrý den, kudy se dostanu na svou louku?" Nebo mohl říct, že má chuť na bábovku, sušenky či dort. Také mohl pěkně poprosit: "Prosím, nemáte maso?"
Následoval obrázek Karkulky u postele. Na co se asi mohla vlka ptát? Kromě velkých očí a uší třeba i na to, proč má tak velkou hlavu, proč je tak tlustá nebo proč vlastně leží v posteli?
Myslivec u okna se zase mohl podivovat nad tím, proč leží vlk v posteli, proč má tak velké břicho.
A nakonec mohli Karkulka s babičkou a myslivcem třeba koukat na televizi.
Líbilo se mi, že děti nad příběhem a jeho možnostmi skutečně přemýšlely a nebály se přijít s jakýmkoli nápadem. Vnímám to jako důsledek toho, že máme ve třídě vytvořeno vstřícné prostředí, kde jsou děti zvyklé přicházet se svými názory a nápady s vědomím, že budou vyslechnuty a jejich názor bude brán vážně.
Pohádkové téma jsme kromě jiného ukončili návštěvou knihovny, kde byl pro děti byl připraven program. Děti paní knihovnice seznámila s tím, jaká pravidla je potřeba v knihovně dodržovat a jak se ke knížkám mají správně chovat. Poté jim přečetla pohádku o Princezně a žabákovi, během čtení dětem pokládala otázky. Po skončení četby měly děti možnost prohlédnout si knížky, které jim paní knihovnice vybrala.
Proběhla také odpolední akce z celoročního cyklu akcí pro rodiče s dětmi nazvaných Rodinné putování. Tentokrát se jednalo o Pohádkové putování. Trasa vedla lesem a končila v místní kavárně. Děti cestou odpovídaly na otázky k jednotlivým pohádkovým postavičkám a získávaly písmena do tajenky. Jednalo se o Pohádkovou bojovku od UnoDuo. V tomto týdnu jsme si také na základě bezva nápadu naší asistentky připravili avokádovou pomazánku a jeho pecku dali do vody klíčit. Klíčení této pecky trvá poměrně dlouho (první známka kořínku se objevila snad až po 3 týdnech), ale vypadá pak opravdu moc hezky. Jednu pecku jsme oloupali, jednu nechali se slupkou, abychom zjistili, která bude klíčit lépe
29. března
19. dubna
Při procházkách jsme si natrhali větvičky zlatého deště a kočiček a pozorovali ve třídě jejich postupné rozkvétání. Pupen zlatého deště a květ kočiček jsme si prohlédli také s pomocí mikroskopu. Ten umí dělat i fotografie, mohli jsme si tak náš objev poté vytisknout.
Při procházkách jsme také pracovali s hledačkami jarních květin. Jarní hledačky se dají sehnat různé, ale nakonec jsem hledačku vytvořila svoji. Na každé hledačce totiž byly květiny, které jsme neměli šanci objevit a jiné zase chyběly. Vytvořila jsem tedy hledačky přímo s květinami, které na procházkách potkáváme. Procházky jsme šly 3 dny po sobě stejnou trasou, abychom zároveň mohli pozorovat, jak se květiny postupně rozvíjejí.
Vytisknuté hledačky laminuji a děti do nich zapisují pastelkami
Stabilo Woody 3in1, které jdou velmi jednoduše setřít. Osvědčilo se mi, aby děti měly do dvojice jednu hledačku a jednu tužku (jeden drží hledačku, jeden tužku.
Moje hledačka byla vytvořena v Canvě a je k dispozici
zde.
Částečně řízené činnosti:Sluchové vnímání
Matematické představy
Skládání princezen dle velikosti je od
KiddyBlocks. Najdete zde mnoho pomůcek nejen s princeznami ke stažení zdarma.
Další úkol týkající se matematických představ jsem si vytvořila sama. Resp. Podložky s puntíky byly jednou z mých prvních vytvořených zalaminovaných pomůcek.
V Canvě jsem připravila kartičky s různým množstvím obrázků týkajících se pohádek. Záludností tohoto úkolu bylo, že ke kartičkám se dvěma obrázky neměly děti připravenu podložku s puntíky. Někoho to zarazilo a nevěděl moc co s tím, někteří prostě po roztřídění kartiček nechaly ty, které se zařadit nedaly v košíku.
Zrakové vnímání
K tomuto úkolu jsem omylem přiřadila hnědou sovičku. Náleží ale ke zrakovému vnímání, konkrétně části a celku. Skládanka je zalaminovaný obrázek z omalovánky. Obrázků z omalovánek mám zalaminovaných hned několik a stříhám je na různý počet dílů. Skládání tohoto obrázku pro děti úplně jednoduché nebylo.
U dalšího úkolu měly děti připraven
Postřehovací kruh od Logošíka. Děti hledaly obrázky z kartiček na velkém kruhu.
Ke konci týdne jsem do nabídky přidala označování knížek určené barvy. Knížky děti označovaly pomocí
motýlků z Aliexpressu. Pracovní listy jsou ze sady
Kniha je můj kamarád od Školkohraní s Gábi.
Další činností zaměřenou na tematiku knih bylo přiřazování knih do poliček dle barevného kódu. Tuto činnost jsem stáhla někde volně na internetu, ale už nedohledám, kde.
Jemná motorika
Jemná motorika byla jako tradičně nejnavštěvovanějším úkolem. Děti si zde hrály na Popelku a třídily fazole a čočku (hrách jsem neměla).
Další částečně řízené činnosti:
- Dětem jsem také připravila obrázkové bludiště. Vytvářela jsem ho v koronadobě, kdy jsem mohla tisknout pouze černobíle, takže jsem všechny obrázky vybarvovala. Tato zkušenost mě přesvědčila o tom, že raději budu investovat do barevné tiskárny než strávit tolik času vybarvováním. Obrázky, které jsem vybarvovala jsou ze souboru Velké pohádkové divadélko od Venduly Hegerové. Nápad na tuto činnost ale mám od Kateřiny Konvalinové, která přímo vytváří různé tematické sady obrázků pro tato bludiště. Mně sice z nějakého důvodu její ilustrace úplně neoslovují, ale nápady má často originální a nápadité a tak mám několik jejích materiálů zakoupeno. Jinak je třeba říci, že tato činnost kupodivu děti moc nezaujala. Ačkoli je podobná čtvercové síti, se kterou pracovaly s mnohem větším zaujetím.

- V Knihách a písmenech byly připraveny pracovní listy, které jsem vytvořila v Canvě.
- Na flipu tentokrát na děti nečekala jednotažka, ale přiřazování pohádkových postaviček k pohádkám. Děti u této činnosti strávily mnoho času a kromě přeskupování postaviček si s nimi na hrály i divadlo. Kartičky s názvy pohádek jsou ze souboru Pohádkové aktivity 4-6 let od UnoDuo a obrázky pohádkových postav jsou ze souboru Pohádkové divadélko od Venduly Hegerové. Tento soubor obsahuje postavičky k mnoha pohádkám a také omalovánky a několik barevných kulis.
Další tipy:
Co se týká pohádkového tématu, stojí za to seznámit se s knihou Děti a svět pohádek od Michala Černouška. Knížka začíná kapitolou o nenahraditelném významu klasických pohádek pro psychický vývoj dětí. Poté následují kapitoly, které se zaobírají psychologickým podtextem jednotlivých pohádek - např. Popelka jakožto příběh o sourozenecké rivalitě, Perníková chaloupka jako příběh o dvou domovech a sourozenecké rivalitě, Červená Karkulka jako příběh o pokušení, ale třeba i o významu čertů v pohádkách.
Knihy
Obrázkové pohádky
I. Březinová: Teta to plete
I. Březinová: Teta to zase plete
E. Stará: Koho sežere vlk?
Metodiky
Rok v mateřské škole v činnostech - Zima “O dvanácti měsíčkách”
Chystáme se do školy (speciál Informatoria)
Kuliferdík na celý rok
S pastelkami do pohádky (box)
Metody dramatické výchovy
Už brzy půjdu do školy
Předškolákův rok
Nápadníček
Hudba
Písníček II., Cesta do pohádky
Doremi I., Karkulka, Písnička se zpívá, Pohádka naruby, Strašidla, Šípková Růženka
Písníček III., Princezna a drak, Obludy, Boj o hrad
Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími, Princezna a drak
Kolotoč her, písní a říkadel, Pohádka I., Pohádka II.
Svěrák - Strašidýlko Emílek, Přijíždí k nám večerníček, Zavolejte stráže
Malým zpěváčkům, Povídám, povídám pohádku
Hudební stránky, K malování pohádky, O Šípkové Růžence, Jak šel Honza sloužit do pekla, O lesní chaloupce, Byla jedna Káča, Dračí trampoty, K malování pohádky
Jak počítají koťata - Dračí trampoty, Malovaná pohádka, O Červené Karkulce, Kašpárek se vrací z pekla, Hrnečku. vař!, Kocour v botách
Pohyb
Tvoření
Dívej se, tvoř a povídej, Skok do pohádky
Rok v mateřské škole v činnostech - Zima,“Koblížek”
Kouzelná výtvarka, O koblížkovi, Hrnečku vař
Předškolákův rok, Vlk s břichem, Kniha pohádek, Komín, Papírový drak, Perníková chaloupka
Výtvarné čarování, O zakletém království, O kamenném království
Komentáře
Okomentovat