Přichází Mikuláš

Na mikulášský týden jsem se moc těšila, protože už několik let jsem ranní v mikulášském týdnu neměla. Plány jsem jako vždy měla samozřejmě velkolepé, ale bylo třeba je poněkud okleštit, protože jsme jedno dopoledne šli na koncert do města, jiný den měli ve školce divadlo a další jsem měla vyměněnou směnu. Tak jsem se zamýšlela, co nejdůležitějšího z mikulášského tématu by bylo dobré dětem předat.

Tematiku Mikuláše a především doprovázejícího čerta provází vždy v tomto období množství různých článků a diskuzí, které řeší zda je správné děti strašit čertem apod. Já sama jsem se nad celým smyslem mikulášké nadílky zamýšlela především když mé děti byly velmi malé. Nakonec jsem si došla k vlastnímu závěru. Mohla bych se o něm dlouze rozepsat, ale to zase někdy příště. V krátkosti - symbolika čerta a anděla pro mě představují zamyšlení se nad našimi dobrými a špatnými skutky. A Mikuláš naději, že i přes to, že se nám ne vždy podaří jednat správně, vše můžeme napravit a stát se lepšími lidmi.

Můžeme si názor utvořit jaký chceme, ale děti prostě blížící se příchod Mikuláše prožívají velmi intenzivně. Zvláště tedy tajemno kolem čerta. 

K povídání o Mikulášovi lze využít různé texty. Mně letos zaujalo velmi krátké povídání v publikaci Třída plná barev od P. Vondrové. Jsou zde i uvedeny velmi pěkné doplňující otázky. Nakonec jsem ho ale nevyužila a zvolila video z ČT edu Proč chodí čerti. Video je opravdu dobře zpracováno. Ještě jsme také zhlédli Chaloupku na vršku - Jak to bylo na Mikuláše.

Také jsme se naučili básničku s pohybem Básnička pro Mikuláše z knihy Předškolákův rok - do školy jenom krok. A samozřejmě nechybělo zpívání. Zpívali jsme písničky Mik, Mikuláš přišel s čertem na koláč, Mikuláši kdo to tady děti straší, Mikuláš ztratil plášť a také písničku Sněží, kterou jsem si prostě nemohla odpustit, protože vzhledem ke krásné sněhové nadílce by byla škoda si tuto písničku nezazpívat. Písničky některé děti už znaly, takže pro ně byly spíš opakovací. O to více se ale mohly soustředit na vymýšlení pohybového doprovodu k písničkám, který vymyslely moc hezky. Po návštěvě koncertu jsme také do repertoáru zařadili písničku Prosinec.



Zahráli jsme si hru s míčem "Horký brambor". A cvičili s čertíkem Bertíkem.


Také jsme si v kroužku povídali o tom, co jsme udělali dobrého, co se úplně nepovedlo a jak by se to dalo napravit. Pro děti byla tato otázka kupodivu docela náročná. Nějakou dobu trvalo, než se děti rozpovídaly.

Využila jsem demonstračních obrázků z Čížečkovy dílny a společně jsme obrázky třídili podle toho, zda patří k Mikulášovi, andělovi nebo čertovi, vytleskávali je, určovali počet slabik a nakonec určovali kdo má obrázků více, kdo méně a o kolik. 


Částečně řízené činnosti

Jemná motorika, Zrakové vnímání



Skládání uhlíků dle předlohy. Kdybych měla opravdové uhlíky, asi bych vážně zvážila jejich využití. Takto ale měly děti k dispozici zmačkané kouličky z černého barevného papíru. Ty zmačkalo první dítě, které k úkolu šlo. Myslela jsem, že by si mohl každý své uhlíky natrhat a pomačkat, ale byla by to velká spotřeba barevného papíru, který by měl jen nejasné využití. Uhlíkové předlohy jsou ze sady Už nám chodí Mikuláš z Facebookové skupiny MŠ pomůcky od Olča OK.

Matematické představy


Když jsem tak procházel různé pdf materiály a nacházela různé obměny mikulášských košíků, napadlo mě, proč namísto zalaminovaných lízátek nevyužít opravdová. Ve školce nám jich několik zbylo po některé z narozeninových oslav. Za úkol měly děti lízátka rozdělit tak, aby jich bylo stejně případně o jeden více či méně (dle schopností dětí). Ukázalo se ale, že mnohé děti jsou skutečnými lízátky natolik zaujaté, že se nedokáží soustředit na zadaný úkol a přebíraly si je a třídily podle svého (nevadilo mi to, přicházely s vlastními různými druhy třídění).


V půlce týdne jsem lízátkový úkol vyměnila za tento, kdy mají děti přiřadit kartičku s počtem obrázků znázorněného prsty na rukách. Tento úkol je ze sady Už nám chodí Mikuláš z Facebookové skupiny MŠ pomůcky od Olča OK. Obrázky jsou připevněny samolepicím suchým zipem.

Zrakové vnímání


U tohoto úkoly děti přiřazovaly obrázky ke stínům v pytlích. Děti tento úkol velmi zaujal. A za velkou záhadu považovalo mnoho z nich zjištění, že dva obrázky k přiřazení chybí. Úkol je ze sady Čertohrátky od Čížečkova dílna.


V půlce týdne jsem přiřazování stínů vyměnila za skládání obrázků Mikuláše, čerta a anděla. Tyto skládanky jsou také ze sady Čertohrátky od Čížečkova dílna.

Sluchové vnímání


Kartičky určené k záznamu počtu slabik jsou ze sady Čertohrátky od Čížečkova dílna.


V půlce týdne jsem za vytleskávání vyměnila úkol k určování stejné první hlásky. Je ze sady Už k nám chodí Mikuláš z facebookové skupiny MŠ Pomůcky od Olča OK.

Vnímání času


Jelikož Mikulášský týden následovat hned po první adventní neděli, napadlo mě při domácí výrobě věnce nafotit postup výroby. Ideální by samozřejmě bylo, kdyby se vyráběl věnec přímo ve školce a tato výroba se postupně fotila. 

Matematické představy


Třídění obrázků dle velikosti je ze sady Třídění na celý rok od Lucie Nademlejnské.


Třídění obrázků jsem v půlce týdne vyměnila za řazení hvězdiček od nejmenší po největší je ze sady Čertohrátky od Čížečkova dílna.


Další částečně řízené činnosti
  • Tyto krásné omalovánky z webu pastelkami.cz jsem dětem k dala k dispozici druhý nebo třetí den. Předešlé dny si volně tvořily vlastní čerty, Mikuláše a anděly z materiálů, které mají v Ateliéru volně k dispozici.
  • K vytvoření čertíků z krabičky jsme použili papírové krabičky, které jsme dostali. Původně jsem si myslela, že bychom mohli použít ruličky od toaletního papíru, ale jelikož jsem si toto tvoření vymyslela jen pár dní předem, asi by bylo náročné tolik ruliček nasbírat. Na druhou stranu se s krabičkou docela dobře pracovalo. Děti měly k dispozici krabičky, tvrdé barevné papíry (gramáž přesně nevím, ale bylo to něco mezi měkkým a tvrdým papírem, odhadem tak 160g/m2 - na toto tvoření byly ideální), lepidla a nůžky. S prvním dítětem, které ke tvoření zasedlo jsem si také čertíka zkusila vytvořit. Předlohy samozřejmě nejsou ideální, ale vím, že jsou děti, které prostě mají rády jakous takous představu, kam by mohlo jejich tvoření směřovat. Btw. jedno takové mám doma a věřte, že takovým dětem představa absolutní volnosti při tvoření může být dosti nepříjemná. Myslím, že se čertíci vážně povedli. Jelikož nemáme ve třídě nástěnky ani výstavky, děti si čertíky mohli vzít hned domů.

  • U pokusů měly děti připraveno skládání čertovského obličeje podle předlohy. Tato činnost velice baví moje vlastní děti. Dost si vyhrály i s podobným úkolem, kde se skládal obličej čarodějnice. Ukázalo se ale, že tentokrát děti ve školce tato činnost zas tolik nezaujala. Zastavily se u ní jednotky dětí. Skládání obličeje čerta je součástí sady Čertohrátky od Čížečkova dílna.
  • Na nástěnce jsou obrázky ze sady Čertohrátky od Čížečkovy dílny. 
  • Knížky na fotce jsou Český rok od Pavlíny Pitrové a Vánoční knížka od Terezy Říčanové.

  • Na flip jsem vytvořila jednotažky čerta a anděla. 


  • Cvičit děti mohly dle obrázků cviků z materiálu Rozcvičky s čertíkem Bertíkem od Tvoření od Kačky. Na konci týdne jsme si zacvičili celou rýmovanou cvikovou sestavu.






  • Co se týká hudby, napadl mě další nápad, jak pracovat s nadšením dětí do hraní podle not. Vytvořila jsem si velké notové linky a zapsala do nich jednoduché (a hlavně oblíbené) písničky. Děti si měly noty samy vybarvit dle předlohy. Napadlo mě, dát jim jako předlohu barevné noty na notové osnově. Ukázalo se to ale jako pro ně těžké a tak jako předlohu měly tedy list s vybarvenými notami. Děti si takto mohou noty samy vybarvit, dokreslit si k nim třeba obrázek a zařadit do své složky. Zatím tuto činnost moc dětí nevyužilo, raději prostě hrají na klavír dle již připravených not (a už i mnohdy dle paměti). Svého nápadu se ale nevzdávám a budu dál rozvíjet a zkoušet.

  • Z nápadu na úkol do dílny jsem byla nadšená. Tedy z toho, že mě napadlo nafotit postup výroby čertíka, podle kterého by mohly děti samy pracovat. Myslím, že je to nápad dobrý, jen naše děti zatím nejsou zvyklé do dílny chodit (přiznám, že si z koutku dílny občas děláme odkladiště). A tak tuto možnost nikdo nevyužil. Ale stejně jako s notami - já se nevzdám a nápad s nafocením posloupnosti zkusím zase někdy příště. Do té doby musím dětem cestu do dílny lépe zprostředkovat.












Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pomůcky

Lesní zvířata v zimě

My jsme malí muzikanti