Všichni jsme tu kamarádi

V tomto týdnu jsme se zaměřili na vztahy mezi dětmi a kamarádství. 

Ranní nabídka částečně řízených činností:


Uspořádání úkolů na stolech jsem nechala stejné jako minulý týden, dokonce jsem na stejné místo dala úkoly stejného zaměření. Děti už ráno samy chodily ke stolečku vybrat si úkol. Samostatně, případně ve spolupráci s kamarády už potom zvládaly i sebehodnocení.

Nejoblíbenějším úkolem tohoto týdne byla opět jemná motorika, tentokrát vkládání barevných kostiček do pop it podložek dle předlohy.

Jemná motorika


Tento úkol jsem s dětmi zkoušela poprvé. Teprve nedávno jsem si Pop it pustila k tělu. Více v článku o využití Pop it při vzdělávání. Pro děti byl tento úkol velkým lákadlem a stále u něj někdo seděl. Nevím, jestli děti zaujal víc pop it nebo barevné kostičky (ke koupi na Aliexpressu zde či zde). Předlohy jsou ke stažení zdarma. Zajímavé bylo, že některé děti vkládaly kostičky do pop it prostě podle předlohy, bez ohledu na barvy, jiné vybíraly kostičky stejných barev jako má pop it. A jedno z dětí dokonce ještě vytlačilo políčka bez kostičky. Mám ráda originální způsoby řešení u dětí. Většinou nabízím úkol s myšlenkou na určité řešení úkolu, ale děti mě vždy překvapí svými nápady.
Tato činnost rozvíjí také zrakové vnímání.



Rozvoj matematických představ


Tato pomůcka je jedním z mých originálních nápadů. Děti navlékají na tyčku množství dřevěných koleček dle teček. Dětem se s touto pomůckou velmi dobře pracuje. Při počítání přikládají prsty přímo na tečky. Myslím, že by stálo za to ještě tečky určující množství trochu provrtat.


Vnímání prostoru


Tento nápad mám převzatý z webináře Matematická pregramotnost v předškolním vzdělávání s Mgr. Hankou Švejdovou. Děti dle zadání ve čtvercové síti s tečkami staví stavby z kostek do prázdné čtvercové sítě. Čtvercové sítě jsem si vytvřila, kostičky mi vyrobil náš děda. Kostičky mají velikost strany 3 cm, což se zdá pro dětské ručičky tak akorát. Tento úkol jen pár dětí zvládlo správně - jednalo se vždy o předškoláky, kteří jsou, co se týče školní zralosti již nyní na velmi dobré úrovni. Ostatním předškolákům, ale většinou stačilo dopomoci, ukázat, jak na to a hned jim to šlo lépe. Mladší děti k tomuto úkolu ani nechodily. Určitě tento úkol zařadím zanedlouho znovu.


Sluchové vnímání


K procvičení sluchového vnímání jsem zařadila stejný úkol jako v předešlém týdnu. Některé děti se s principem vytleskávání a záznamu počtu tlesknutí teprve seznamují, tak netřeba vymýšlet něco jiného. Teprve na zvládnutých těchto základech můžeme stavět další obtížnost úkolů z oblasti sluchového vnímání.
Tyto kartičky jsou originál, stažené z Učitelnice.cz od Elkid - Lenka Štěpánková Vytleskávání.
 
Zrakové vnímání
 


U zrakového vnímání jsem zvolila úkol jednodušší úrovně, aby nabídka obsahovala i úkol jednoduše zvládnutelný pro mladší děti. Děti při tomto úkolu hledají dvě stejné tužky, které spojí pomocí kolíčku. Tužky jsem nejprve dala na tác všechny, ale ukázalo se, že jich je vážně hodně (viz fotka níže). Jedna odvážná slečna se ale do přebírání tužek dala, všechny přebrala a já následně nejméně polovinu tužek odebrala a nechala na tácu zbytek. Jelikož jsou tužky barevné, děti většinou spjovaly tužky kolíčkem podobné barvy. Tento úkol bavil především mladší děti, rády k němu chodily opakovaně.
Tužky jsou z členské knihovny Childcareland. Na tomto webu je mnoho pomůcek i k volnému stažení, ale knihovna je tak ohromně obsáhlá, že ani při půlročním předplatném (v přepočtu za 550,-), které mi za měsíc končí, nemám ještě stáhnuty všechny materiály.
Kolíčky mám z Aliexpressu a mají velikost 6 cm, což je pro manipulaci dětí tak akorát.
 


Řeč
 

 
Tento úkol z oblasti řeči byl u dětí také docela oblíbený. Mají zde za úkol přijít na to, který ze tří obrázků souvisí s velkým obrázkem. Ten označí kolíčkem. Z druhé strany je tečkou označeno správné řešení. Správné řešení označuji u většiny takovýchto pomůcek, jen někdy zapomenu a jsou bez řešení. Vychází to z montessori, kdy si děti takto mohou samy ověřit správnost řešení. Nyní jsem si u některých dětí všimla, že se nejprve podívají na řešení a pak označí kolíčkem. Těmto dětem jsem vysvětlila, že je škoda se nejprve dívat na řešení, protože potom vůbec nezapojují hlavičky a takový úkol je vlastně k ničemu. A že když si nejsou jisté, co je správně, mohou se klidně zeptat i kamarádů (připadá mi, že si děti i jako na tajňačku navzájem radí, tak se snažím je v takové spolupráci spíše podporovat). Zvažovala jsem i, že bych tečky s řešením už na takové pomůcky nedávala. Ale došla jsem k tomu, že bude k většímu prospěchu spíše zjišťovat, co některé děti vede k tomuto jakémusi "podvádění" vede a pracovat s tím. 
Kartičky jsou staženy z Učitelnice.cz od Gabriely Bodonlesové (Unoduo.cz) - Logické dvojice
Kolíčky jsou koupeny v DM. Jsou to kvalitně zpracovné kolíčky velikosti asi 4 cm.

 
Další částečně řízené činnosti
  • Mezi částečně řízené činnosti bych ještě zařadila sledování živého přenosu ze Záchranné stanice živočichů Makov. Je možné sledovat Jezírko nebo Krmítko. Dětem tento přenost ráda pouštím, průbežně sledují a počítají zvířátka.
  • K tvoření měly děti tento týden v nabídce ťupání štětičkami do uší. Předlohy jsem si koupila na Childcareland. Je jich tam spousta za pár korun. Stojí za to si je pořídit. (Toto ťupání jsem poprvé s dětmi zkoušela loni na základě nápadu z blogu Konvalinové). Barvy jsem dala do plat od vajíček. Ta po tvoření vyhazuji, málokdy tam zůstane větší množství barvy. U této činnosti jsem musela děti vést k tomu, aby nebraly nové a nové štětičky, ale vracely je zpět do barvy a navzájem si je půjčovaly a střídaly.
  • V návaznosti na tvoření pavučiny přátelství jsme si vyrobili svého pavouka. Ve třídě se nám totiž docela často nějaký pavouček zabydlí a tak jsem uznali, že to bude náš kamarád a vyrobíme si ho. Tuto činnost děti v komunitním kroužku na konci týdně označily za nejoblíbenější. Děti měly za úkol donést z domu noviny a reklamní letáky. Tuto informaci jsem nepsala ani na nástěnku, bylo čistě na dětech, zda si úkol zapamatují. Nakonec doneslo noviny asi 8 dětí, což si myslím, že je docela ucházející. Noviny děti natrhaly na malé kousky, což je velmi bavilo. Do velké mísy jsem vylila celé jedno balení tekutého škrobu (na tyto činnosti se mi osvědčil 3E Tekutý přírodní škrob). Děti se potom střídaly, namáčely kousky novin a tvořily větši a větší kouli. Překvapením pro mě bylo, že si činnost chtěla vyzkoušet většina dětí, jen jedno dvě děti měly ke škrobu odpor. Když jsem podobnou činnost se škrobem dělala s dětmi v předšlé školce, větší část dětí s ním pracovat nechtěla. Vznikl nakonec docela velký pavouček, kterému jsme po částečném uschnutí přidělali nožičky z chlupaných drátků. Dosychal asi 2 dny a pojmenovali jsme ho Eda (podobnost s politiky čistě náhodná - volební letáky mezi donesenými novinami převažovaly :-)).
  • Další tvořivou nabídkou tohoto týdne byla práce se slaným těstem. S ním jsem pracovala úplně poprvé, ale lákalo mě zvlástě proto, že máme na třídě zmenšenou opravdovou kuchyňku s troubou. Takže není problém těsto upéct. Univerzální recept na slané těsto je dva hrnky mouky, jeden hrnek soli a jeden hrnek vody. Do první várky těsta ale bylo potřeba dodat mouku, do dalšího vodu a až třetí várka dopadla na první dobrou. Děti z těsta tvořily vlastní obličeje. Navazovali jsme na řízenou činnost předešlého dne, kdy si děti v rámci relaxace rukama prohlížely obličej. Nyní měly obličeje z těsta vytvořit. Každý dostal čtverec pečícího papíru (asi 20x20) a kousek těsta (jedna várka těsta byla pro 6 dětí). Zhostily se toho s velkou chutí a výsledné výtvory jsou velice povedené. Těsto bude přes víkend schnout a potom ho ještě upečeme (na 100°C). Následně obličeje děti pomalují temperami. O tom více v příspěvku dalšího týdne. K této činnosti jsem se inspirovala v knize Výchova prožitkem.



     
Řízené činnosti
  • V rámci řízených činností v mateřské škole nedám dopustit na komunitní kroužky. Při častém zařazení komunitních kroužků jsem u dětí pozorovala zlepšní slovního projevu, schopnost pojmenovat své pocity a celkově posun v oblasti sebepojetí, lepší soudržnost třídy. V tomto týdnu jsem komunitní kroužky zařadila hned 3. Dva plánovaně, jeden neplánovaně. K pondělku patří tradiční komunitní kruh s otázkou "Co jsme dělali o víkendu". Děti se na tento KK vždy těší. V pátek zařazuji nepravidelně komunitní kruh s otázkou: "Co se nám tento týden líbilo?". Ve čtvrtek jsem neplánovaně zařadila komunitní kruh s otázkou: "Co mám rád na podzim a jak vypadá můj drak?". Povídali jsme si totiž o příchodu podzimu a děti toho měly tolik na srdci, že jsem se uchýlila ke komunitnímu kroužku, aby se dostalo opravdu na každého, kdo chtěl něco říci. V komunitním kruhu si posíláme kamínek. Já mám kamínky dva. Není to v žádné teorii komunitních kruhů a je to jistě netradiční a možná i z hledista pravé podstaty komunitních kruhů nesprávné, ale každý ať si udělá úsudek sám. Na používání dvou kamínků přišla jedna z mých bývalých kolegyň. Jeden kamínek se posílá dětem, druhý má u sebe učitelka. Pravidlo KK zní jasně: Mluví jen ten, kdo má kamínek. Ale i já sama jsem si často musela od dětí kamínek půjčovat, abych třeba někomu pravidla KK připomínala. A druhý kamínek mi tedy umožňuje do KK vcelku nenásilně vstupovat. Ale samozřejmě toho využívám jen v nezbytných případech.
  • K našim dopoledním už téměř nenávratně patří téměř každodenní zpívání s kytarou. Mám z toho radost i proto, že v mé předešlé třídě s valnou převahou kluků prostě zpívání bylo víc povinností než zábavou. Ale nyní, kdy mám ve třídě naopak valnou převahu holčiček provází vyndávání kytary z obalu nadšení a radost. Rozezpíváme se vždy dvěma či třemi lidovými písničkami a potom se vrhneme na písničky z Našeho zpěvníku. Po Září z předešlého týdne jsme nově zařadili písničku Když máš radost a Lachtany od Nohavici. Lachtani se k nám dostali neplánovaně. Takovým tím mým každodenním prozpěvováním během dne jsme se dostali k tomu, že hned několik dětí právě tuhle písničku zná. No a tak jsme si ji do zpěvníčku přidali. No a naše zpívání opět zakončilo Najednou. Při zpívání některé děti tančily a tak mě napadlo, že by mohly vymyslet k písničkám tanečky, které se pak společně naučíme. Tak uvidíme, třeba to dopadne.

  • Kdo by neznal pavučinu kamarádství (tedy jestli někdo takový je, může si k ní najít více v knize Rok s krtkem (na obrázku níže). Začátek byl trochu nesmělý, ale nakonec děti dokázaly vymyslet milá povídání o tom, co mají na kamarádovi rádi. Vznikla nám i docela pěkná pavučinka, děti zvládly své části držet skoro bez pouštění a já spoje i zvládla svázat uzlíky. Pavučinu jsme si potom zavěsili na zeď s tím, že si k ní vyrobíme kamaráda pavouka. Edu jsme si vyrobili, ale je větší a těžší než pavučina unese, tak asi bude mít své místo někde jinde a na pavučinu zavěsíme něco jiného. Jméno pavučka vymyslely děti. Navrhovaly různá jména a hlasováním potom vybraly právě Edu.


  • Středu jsme měli slavnostní. Byl totiž Narozeninový den, který je v naší školce tradiční. Od rána zněla třídou Šmoulí diskošou, tancovalo se a všude bylo plno radosti. Děti si dokonce samy organizovaly hada či vláček a společně v kroužku tančily. Moc mě potěšilo, že si zvládly oslavu tak pěkně zorganizovat skoro samy.
  • V tomto týdnu jsme se také naučili písničku s pohybem Když jsi kamarád.. Asi ji také netřeba představovat, ale pro jistotu odkaz. Děti velmi bavila, užili jsme si s ní legraci a v pátek natočili rodičům video.
  • Cvičení jsme si kromě opičí dráhy ve školce užili opět venku s Cvičíme se zvířátky od Táborovky.

    Něco navíc
  • Nedá mi to, abych se nepodělila i o jednu z činností, které jsme v týdnu nestihli zrealizovat. A to četbu knížky Petra Horáčka: Papuchalk Petr. K tématu kamarádství se krásně hodí a v knize Rok v mateřské škole v činnostech - Podzim je mnoho nápadů k doprovodným otázkám a následným činnostem.








     







 













Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pomůcky

Lesní zvířata v zimě

My jsme malí muzikanti