Chceme, aby nám spolu bylo dobře

Druhý zářijový týden na mě čekala první ranní směna v nové třídě. Jelikož mám třídu starších dětí, tedy předškoláků a několika středňáků, obešli jsme se bez větších slziček. Většina dětí sice změnila třídu, ale jelikož to znamená přesun jen v rámci školky, nečinil přesun dětem problémy. Změna ale nastala i pro děti. které ve třídě byly i loni. Přišla jsem totiž nově já a se mnou velké změny. Třídu jsem přestavěla dle obrazu svého, takže se museli chvíli rozkoukávat. Ale zvykli si rychle, myslím si, že i proto, že je třída velmi přehledná. A tak jsme mohli začít hned pěkně z gruntu.

Ale protože nemoci nechodí po horách, ale po lidech, dva dny z tohoto týdne jsem byla doma s mojí holčičkou, abych si s ní prošla nástrahami horeček. 

Následující činnosti tedy připadly na 3 dny z tohoto týdne. Ale i tak to byly bezva dny a myslím, že jsme si je s dětmi hezky užili.

Ranní nabídka částečně řízených činností:


Uspořádání táců s úkoly jsem předem nějak zvlášť nepromýšlela. Řekla jsem si, že to prostě nějak vyzkouším a uvidím, jak budou děti reagovat a za chodu budu upravovat. Ale naše stoly se ukázaly jako stvořené pro moje tácy s úkoly, takže nebylo třeba dalších přesunů. Zdá se, že to je takto vyhovující i pro děti. Při výběru činnosti stačí, když si obejdou stoleček a hned mají vcelku jasno, co si vyberou. A zároveň se nezdálo, že by se navzájem vyrušovaly, i když sedělo u každého z úkolů jedno dítě.
A ukázalo se, že stoleček vedle je zase jako stvořený pro práci se sebehodnocením. Vejdou se k němu tři děti se svými "knížkami", což je právě tak akorát. Jen pro další týden asi nachystám dvě sady razítek, mohlo by to práci urychlit, uvidíme.

Nejoblíbenějším úkolem týdne bylo přesunování chlupatých kuliček kleštičkami. Děti se u něj střídaly jedno za druhým, některé děti k němu zasedly každý den.

Jemná motorika


Tento úkol je jedním z prvních, které jsem vyrobila. Inspiraci jsem našla na Pinterestu. Chlupaté kuličky jsem původně nakupovala v Kik či Pepco. Tam mívají sady různých barev a velikostí. Pak jsem ale zkusila koupit tyto kuličky na Aliexpressu a musím říct, že se mi líbí skoro více než ty z Kiku. Mají pěkné barvy a jsou příjemné na omak. Já jsem objednávala z tohoto odkazu: Soft Pompom (6 balení: 20mm, 30 pcs), protože tam tehdy vyšly nejvýhodněji. Ale najdou se i u mnoha jiných prodejců a v různých velikostech. Já jsem si pořídila sadu namíchaných kuliček, ale příště bych asi už vybírala konkrétní barvy. Přišla mi opravdu všehochuť a docela těžko jsem hledala třeba 3 kuličky stejného odstínu. Pro činnosti jako je tato, kde je potřeba třídit barvy by bylo skutečně lepší objednat barvy konkrétní.
Krabičku, ve které jsou kuličky mám zdarma z obchodu z dárkovými předměty (prodávají v tom takové ty různé serepetičky po kusech).
Kleštičky jsem pořídila v domácích potřebách asi za 40,- (určeny jsou na nabírání kostkového cukru pokud vím)
Tento úkol mám primárně zařazený pod jemnou motorikou, ale samozřejmě rozvíjí také zrakové vnímání - barvy.

Rozvoj matematických představ


Tento úkol děti kupodivu moc nezaujal. Přitom, když tento úkol měly v nabídce moje školkové děti loni, hned se k němu vrhly a moc je bavil. Nakonec ale přece jen jedna holčička se do něj dala. Zpětně si říkám, že možná působí tento úkol na tácu poněkud nepřehledně. A nakonec, aby se všechny tužky seřadily podle velikosti, musí se skládat mimo tác. Možná by příště bylo lepší nedávat tužky všechny, ale jen pro začátek třeba 6 a případně postupně přidávat.
Tento úkol mám stažený z Childcareland - mám zde zaplacené půlroční členství a rozhodně toho nelituji. Je zde ale i nabídka mnoha úkolů a pracovních listů k volnému stažení. Mám z tohoto webu zaplacené i některé z pdf knih a jsou taky bezva - určitě se o tom zmíním i v článku o možnostech stahování pomůcek.



K rozvoji matematických představ patří také tento úkol. Má lehčí a těžší variantu, já jsem teď pro začátek zvolila jednodušší. Děti mají za úkol najít a spočítat hračky na předloze. Výsledný počet zapíšou pomocí teček do kartičky. 
Tuto pomůcku mám z Učitelnice.cz od Elkid - Lenka Štěpánková Hledání a počítání obrázků
Pastelky, které na zapisování množství používám jsou Stabilo woody 3 in 1. Objevila jsem je skoro náhodou a jsou na doplňování a psaní na zalaminované pracovní listy a úkoly naprosto skvělé. Jednoduše se stírají, pouze vlhkým hadříkem a nezanechávají žádné stopy (jako třeba fixy, jejichž stopy se často musí dočistit nějakým lihovým čističem). Jsou dražší, ale určitě se vyplatí je pořídit. Stabilo woody 3 in 1
Tento úkol mám zařazený u matematických představ, protože se u něj při tomto zadání úkolu primárně zaměřuji na matematické představy. Rozvíjí se při něm ale také zrakové vnímání. 

Vnímání prostoru


U tohoto úkolu děti rovnají do poliček hračky dle předlohy. Obrázky se přidělávají s pomocí suchých zipů, což bývá záruka oblíbenosti u dětí.
Tato pomůcka je, stejně jako předchozí z Učitelnice.cz od Elkid - Lenka Štěpánková Úklid hraček
Tento úkol mám zařazený u vnímání prostoru, ale rozvíjí i zrakové vnímání.

Sluchové vnímání


Tento úkol jsem nyní zařadila do ranní nabídky spíše proto, aby se s ním děti seznámily. Jinak ale takovéto kartičky k zaznamenávání vytleskaného počtu slabik mají děti běžně k dispozici v centru Knihy a písmena a u mých dětí v předešlé školce byl velmi oblíbený zvláště při poobědovém čekání na rodiče. 
Tyto kartičky jsou originál, stažené z Učitelnice.cz od Elkid - Lenka Štěpánková Vytleskávání
Já si ale podobné kartičky tvořím i sama s ohledem na téma - ve wodru jsem si vytvořila prázdné kartičky a po vytisknutí do horní části nalepím obrázky - většinou z obrázkových materiálů od Atelier v lese, od nichž mám zaplacené členství v pdf knihovně. 

Zrakové vnímání


Skládání pastelek byl také jeden z oblíbených úkolů. Využijí se na něj dobře vyřazené krátké pastelky. U tohoto úkolu jsem si již dříve myslela, že děti budou řadu pastelek dle předlohy skládat pod předlohu. Ale zatím snad všechny děti, které tento úkol vyzkoušely, skládají pastelky přímo na předlohu. U tohoto úkolu chci po dětech, aby poskládaly alespoň 3 předlohy. Některé jich ale skládají třeba i 6.
Tato pomůcka je z Učitelnice.cz od Elkid - Lenka Štěpánková Pastelky


Samotnou mě nyní překvapilo, že většina pomůcek tohoto týdne je od jednoho autora. Neznamená to ale, že používám pomůcky jen od Elkid. Používám pomůcky od mnoha autorů, pravda ale je, že právě pomůcky od Elkid byly jedny z prvních, které jsem vyráběla a vůbec jedny z prvních k mání v době, kdy jsem se o výrobu pomůcek začala zajímat. Pomůcky této autorky jsou jednoduché, nepřeplácané, smysluplné. A pro rozjezd bezvadné. 

Další částečně řízené činnosti:
  • Z nařezaných kartiček tvrdého papíru děti vyráběly peníze do centra Dramatika. Samy děti v minulém týdnu zjistily, že ve třídě nejsou žádné peníze na hraní a nějaké by se mohly vyrobit. Tak jsem jim nabídla rychlonápad - na jedné straně číslice, na druhé razítko. Předepsala jsem jim pár číslic a výroba se s plnou vervou rozjela.

  • Další den měly děti připraveny tempery k volnému malování. Osvědčilo se mi nabídnout dětem volné malování o nějaký den dříve, než po nich chci konkrétní tvoření temperami. Mají tak možnost se volně tvořivě "vybít" a při konkrétním tvoření už se soustředí přímo na zadaný úkol. Tempery kupujeme v půllitrových či litrových lahví. Dávám je potom přímo před malováním do rozstříhaných plat od vajec. Po malování potom tato plata vyhazuji. Barev v nich zůstává minimum a jsou stejně smíchané (jako by byly, kdyby se dávaly do nějakých speciálních kelímků.) Máme pravidlo, že každá barva má svůj štětec, ale i při snaze se vždy najde někdo, kdo ze všech barev udělá univerzální hnědou.


Řízené činnosti:
  • Jak se dnes cítím - po úklidu hraček, než se sejdeme v kroužku, každé z dětí přiřadí svou značku ke smajlíkovi podle toho, jak se dnes cítí. Zpočátku děti dávají své značky pouze k usměvavému smajlíkovi, případně k plačícímu. Postupně ale každý čím dál více přemýšlí nad tím, který ze smajlíků skutečně znázorňuje jejich současné pocity a rozložení značek bývá pestřejší. Fotka níže je z konce školního roku v mé předešlé školce.

  • Pravidla - tento týden jsme v kroužku kroužili kolem pravidel. Využila jsem moc hezké ilustrace z Učitelnice.cz Ilustrace k pravidlům . Je na nich bezva i to, že je možné zvolit variantu s textem či bez textu. Vybraly jsme tedy pravidla, která by v naší třídě byla vhodná (ano, bylo by ideální k nim dojít společně s dětmi, ale tentokrát jsme zvolily cestu tuto). S dětmi jsme si povídali o obrázcích, o situacích, které by nám ve školce nebyly příjemné. Došly jsme potom společně k pojmenování pravidel na obrázcích. Děti také vymýšlely, kam by se pravidla mohla umístit. Musím říct, že měly plno dobrých nápadů a nakonec jsou pravidla umístěna velmi smysluplně. Ačkoli to ukáže teprve čas. 
  • Zpívání - bez zpívání s kytarou by nebyl týden ve školce kompletní. Připravila jsem si písničku Září od Svěráka a Uhlíře. Myslela jsem si, že si ji společně zazpíváme v kroužku, tak jak jsem to většinou realizovala. Ale okolo půl deváté jsem objevila takovou bezva časovou mezeru ideální právě pro zpívání. A tak jsem zasedla ke kytaře a začala zpívat na rozezpívání lidové písničky. Hned se ke mně přidalo asi 5 dětí. Ostatní si hrály. Mám už ze svých učitelských začátků vyzkoušeno, že pokud se najde během dopoledne takováto chvíle, kdy si s pár dětmi sedneme na koberec a zpíváme, naslouchají i ostatní děti ve třídě a nakonec se písničku také naučí. Po rozezpívání jsme si dvakrát zazpívali Září, děti se postupně přidávaly. A nakonec jsem navrhla, zda si zazpíváme Elzu. Což samozřejmě moje převážně holčičí třída nezamítla. Takže teď po týdnu máme dvě "svoje" písničky. Září a Najednou. A příští týden si je zařadíme do Našeho zpěvníčku. Ale o něm více právě příští týden.
  • Ještě bych ráda zmínila jednu pomůcku, kterou jsme tento týden používali. Vzala jsem ji s sebou do lesa a tam jsme si zacvičili dle Cvičíme se zvířátky . Tyto kartičky jsem stáhla z Učitelnice.cz od Táborovky. V badatelském batohu jsem si kartičky nechala, budu je s sebou nosit a příležitostně používat. 





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pomůcky

Lesní zvířata v zimě

My jsme malí muzikanti