Musím přiznat, že z tématu ovoce a zeleniny jsem zprvu zrovna nadšená nebyla. První, co mě napadne je profláknuté "zavařování" - otiskování jablíček do papírové sklenice. Ale rozhodla jsem se, že se předsudky nenechám odradit a zkusím se tématu chopit prostě po svém. A nakonec jsem se do plánování dala s takovou vervou, že vzniklo mnohem větší množství činností než by se dalo v týdnu zvládnout a na týden jsem se moc těšila.
V rámci tohoto týdne jsem také poprosila o spolupráci rodiče. A to s prosbou o donesení ovoce či zeleniny dle vlastního uvážení. Počítala jsem tedy také s tím, že plán upravím na základě toho, co nám rodiče donesou, s čím budeme moci pracovat. A musím říci, že množství ovoce a zeleniny, které nám rodiče donesli mi vytřelo zrak. Plodin se nashromáždilo tak mnoho, že jsme se od úterka nepřetržitě krájeli, míchali, pekli a ochutnávali. Bylo to náročné, rozhodně ale dětem přinesla práce s pravými plodinami více než činnosti s obrázky. Při krájení jsme zvládli procvičovat matematické představy, sluchové vnímání, zrakové vnímání i rozvíjení potřebných cílů.
pondělní úroda
část úrody dalších dní
Týden jsme začali kuličkovybarvováním jablíček. Nápad jsem našla v souboru Podzimní výtvarné tvoření od Zvídavý človíček. Použila jsem víko od krabice, ve které schraňuji materiály k tématům. Nejprve jsem myslela, že bude jen jedna a děti se budou střídat, ale nakonec jsem objevila ještě dvě stejné, takže mohly tvořit zároveň děti tři. V souboru od Zvídavý človíček je šablona jablka, ta pro mé víko ale byla malá, tak jsem na pinterestu našla vhodnější. Šablony tedy normálně nepoužívám, ale jelikož u tohoto tvoření není cílem originální pojetí tvaru, použila jsem ji. Děti si tedy vystřihly předkreslený obrys a poté si vybraly, jaké barvy na víko kápneme. Kuličky jsme použili z kuličkové dráhy. Tvoření jsem nejprve vyzkoušela sama a zdálo se docela jednoduché. Když ale tvořily samy děti, kuličky se pohybovaly značně těžkopádně. Nakonec jsem přišla na to, že je to kvůli velkému množství barvy. Některé děti tedy s kuličkami tvořily jen chvíli a poté se pustily do vybarvování s velkou chutí ručně. Vznikla také moc krásná jablíčka a požitek z tvoření nemenší než při tvoření s kuličkami. Našly se ale i děti, které se nedaly těžkopádnými kuličkami odradit a trpělivě s kuličkami pracovaly.
Další den jsem ale již dětem dávala na víka menší množství barvy a tvoření jim šlo již lehce. O znovuvytvoření jablíčka měly zájem i děti, které tvořily předešlý den.
kreslení kuličkou do barvy
V kroužku jsme si kromě povídání o zážitcích z víkendu prohlédli donesené ovoce a zeleninu, pojmenovali si je a říkali si, zda je můžeme u nás vypěstovat nebo ne.
Proběhla také první ochutnávka, a to citronu.
Také jsme vyzkoušeli židličkové cvičení. Navedlo mě k tomu
video, které kolovalo před pár dny internetem. Shodou okolností se mi i zrovna velmi hodilo k cílům a očekávaným výstupům. Cviky jsem použila ze souboru
Obrázkové cvičení od Venduly Hegerové. Tyto cviky nejsou pro děti úplně neznámé, protože je mají běžně k dispozici. Při této činnosti je určitě dobře, když děti cviky předem již znají, aby přesně věděly co se po nich při tom kterém cviku chce.
Dětem jsem tedy pouštěla hudbu a při jejím zastavení měly za úkol udělat cvik, který byl na židličce, kterou měly nejblíže. Zpočátku ale děti mátla podobnost hry se Židličkovanou a při zastavení hudby si na židli sedaly. (Jen osobní poznámka k Židličkované - namám tuto hru veskrze ráda. Je to hra, kde je z počtu třeba 20 dětí devatenáct poražených. Myslím si, že si prohru mohou děti zažít i jinak než právě při této hře.)
V úterý ráno jsme se pustili do prvního kuchtění. Na rozehřátí dostaly děti k nakrájení banán, umyly hroznové víno a z koleček banánů a kuliček hroznového vína vytvořily jednohubky.
Také nakrájely na plátky ředkvičky. Dětem se krájení dařilo velmi dobře. Nutno říci, že měly k dispozici ostré nožíky. U krájení se během týdne vystřídaly všechny děti, které měly zájem (nezapojilo se asi 5 dětí)) a nikdo si za celý týden neublížil. Občas někdo chvíli krájel tupou stranou, ale většinou samy přišly na to, že to tak zrovna moc dobře nejde.
Na jednohubkách i ředkvičkách si všechny děti velmi pochutnaly.
V úterý jsme se v kroužku seznámili s písničkou Strýček podzim. Je to má oblíbená písnička, kterou s dětmi vždy jednou za čas na podzim zpívám. Líbí se mi, že se v jejím textu objevují všechny důležité aspekty podzimu. Zároveň ale není text úplně jednoduchý k zapamatování návaznosti, a tak jsem k písničce vytvořila v Canvě obrázky. Měla jsem tyto obrázky připraveny i ve zmenšené podobě do skupinek s připravenými činnostmi, ale nakonec na ně nedošlo.
Písničku jsem nejprve zazpívala sama, děti poté říkaly, o čem se v písničce zpívalo. Potom jsem vytáhla obrázky a ty jsme seřadili ve správné posloupnosti dle písničky. Písničku jsme si zopakovali s pomocí obrázků a nakonec jsme se ještě seznámili s pohybem k písničce. V dalších dnech jsme již písničku zpívali s pohybem a ještě s dopomocí obrázků.
Chtěla jsem také tento týden dát dětem k dispozici mikroskop, aby mohly zkoumat povrch ovoce a zeleniny, nafotit ho, poté po vytisknutí obrázků přiřazovat.. ale nakonec mě technika zradila a opakovaně se mi propojení mikroskopu s tabletem nedařilo. Dala jsem ale dětem alespoň k dispozici "dětský tablet" - tablet, se kterým mohou pracovat děti - a ovoce fotily a zkoušely fotit i co nejdetailnější fotky ovoce či zeleniny.
Ve středu jsme se už rozjeli naplno a během dopoledne připravili ovocný salát a zeleninové tácy.
Jelikož jsem chtěla, aby děti měly co nejvíce jasno v rozdělení plodin na ovoce a zeleninu, i činnosti jsem co nejvíce rozdělovala v tomto duchu.
Nejprve tedy děti omyly a nakrájely ovoce do ovocného salátu. Ještě bych měla připomenout, že ve třídě máme kuchyňku v dětské velikosti, s omýváním ve dřezu tedy neměly problém. Krájeli jsme ale u stolečku, protože tam bylo přeci jen více místa a do krájení se mohlo zapojit více dětí.
Do ovocného salátu děti krájely jablka hrušky, švestku, blumu, mandarinky, hroznové víno. Přidaly do něj také citron a med od jednoho z tatínků včelařů. Při podávání si děti mohly říci, zda chtějí na misku dát také trochu jogurtu.
Po dokončení ovocného salátu jsme se pustili do krájení zeleniny. Děti opět zeleninu omyly. Třeba kedluben jsem jim ale očistila a okrájela já. Krájely mrkev, kedlubny, ředkvičky, papriky, okurky a rajčata. Při krájení jsme si opět procvičili názvy plodit, barvy apod.
Zeleninu děti naaranžovaly na tácy. Do misky také omyly salát.
Ještě před ochutnáváním jsme si do kroužku vzali nejprve ovocný salát a děti, které na něm pracovaly prozradily, jaké všechno ovoce v něm je. Poté jsme si samostatně představili zeleninové tácy.
Při ochutnávání některé děti o ovocný salát zájem neměly, tak si vybraly třeba alespoň něco ze zeleniny. V každém případě se ale děti vrhly na ovocný salát i zeleninu s velkou chutí.
V kroužku také děti se zavřenýma očima ochutnávaly maliny.
Další den jsme se nejprve ráno pustili do otiskování ovoce a zeleniny temperami. Řekla jsem si totiž nakonec, že o tuto aktivitu děti neochudím. Otiskovalo se na dvou stolečcích - na jednom ovoce, na druhém zelenina a to opět proto, aby toto rozdělení měly děti co nejvíce zažito. U ovoce jsme vzpomínali na ovocný salát předchozího dne a děti si na čtvrtku nakreslily mísu a poté otiskovaly rozkrojené ovoce.
U stolečku se zeleninou jsme zase vzpomínali na tácy se zeleninou a děti si nakreslily obrys tácu a do něj otiskovaly zeleninu. U tohoto stolečku měly také k dispozici rozkrojenou řepu a ta se dětem velmi zamlouvala - otiskovala se totiž bez použití temperek. Také jsem dětem ukázala, jak je možné si vyrobit tiskátka z brambor. Použila jsem vykrajovátko veverku a houbu. Otiskování těchto tiskátek se dětem také moc zamlouvala.
Děti také měly za úkol seřadit jablka podle velikosti.
Otiskování měly ale děti k dispozici jen do svačiny (ale opravdu každému jsem dala možnost jít tvořit). Po svačině jsme se pustili do krájení zeleniny k pečení. U tohoto krájení jsem ještě hleděla na to, abych oslovila opravdu každého z dětí s nabídkou krájení. Byla to totiž jedna z posledních možností krájení si vyzkoušet. Děti dlabaly a krájely dýni, krájely řepu, mrkev, cuketu. Součástí naší třídní kuchyňky je také trouba, takže nebyl nejmenší problém dát zeleninu péct.
V pátek jsem již z organizačních důvodů ráno s dětmi nebyla, s kolegyní si ale ještě upekly mrkvovou buchtu (podle receptu z
Apetit Online) a rozmixovaly ovocné smoothie z manga, jablek a mrkve. Stále ještě nám zůstalo dost jablek, ty v příštím týdnu děti nakrájí a v sušičce usuší na křížaly, ananas a meloun si necháme také na další týden.
V návaznosti na písničku Strýček podzim jsme si venku při procházce všímali toho, kde už Strýček podzim byl. Postřehy dětí jsme fotili na tablet a budeme s nimi dále pracovat.
Ve čtvrtek odpoledne ještě proběhla v naší MŠ akce z cyklu
Rodinné putování, konkrétně Podzimní putování.
Částečně řízené činnosti:
Úkoly jsem tento týden měla v nabídce jen v pondělí a chvíli v úterý. Pak jsem zhodnotila, že mnohem smysluplnější bude naplno se věnovat zpracovávání ovoce a zeleniny.
Během úterka se mi ale naskytly krásné situace, kdy si děti u úkolů navzájem nabízely pomoc při úkolech se slovy: "Můžu ti poradit?"
Zrakové vnímání
U zrakového vnímání měly děti tentokrát připraven úkol k figuře a pozadí - překrývající se obrázky. Děti označovaly kolíčkem, jaké dva druhy ovoce se na obrázku překrývají. V materiálu od Logošíka je mnoho variant těchto úkolů. Musím uznat, že materiály od Logošíka nepreferuji (kvůli ilustracím, které mi nejsou sympatické), ale v pár případech, jako třeba u tohoto úkolu, jsem ho vzala na milost.Sluchové vnímání
U Sluchového vnímání děti označovaly počet slabik, tentokrát s pomocí kuliček z modelíny. Bylo to pro ně mnohem zajímavější než jen vybarvování políček pastelkami.
Kartičky jsem si tentokrát vyrobila sama a to s pomocí obrázků z pexesa ze sady
Ovozel od Ateliér v lese.
Matematické představy
U matematických představ děti přiřazovaly recepty ovocných salátů k obrázkům. Tato aktivita je ze sady Ovocný salát od Školkohraní s Gábi. Je zde v nabídce také salát zeleninový.Vnímání prostoru
U tohoto úkolu mají děti za úkol vyskládat zeleninu na záhonek dle kartiček.
Vnímání času
Obrázky k tomuto úkolu jsem narychlo nafotila v pondělí ráno. Měla jsem tento postup sice v plánu nafotit o víkendu, ale nedošlo k tomu. Takže mi posloužilo jablko k snídani.
Jak je zřejmé, děti skládaly obrázky ve správném časovém sledu.
Další částečně řízené činnosti:
- U knížek měly děti připraveny třísložkové karty. Nakonec zůstaly po celý týden netknuty (na chvíli je tedy děvčata využila při námětové hře). Kdybych na to měla více času, zabývala bych se v nějakém časovém úseku s dětmi vyloženě tímto úkolem, aby si zvykly, že i u knížek úkoly najdou. Samy je tam nevyhledávají a asi zatím nemají ani velkou potřebu dělat úkoly s písmenky. Třísložkové karty jsou ze sady Ovozel od Ateliér v lese.
zalaminované
podlepené kartonem
Komentáře
Okomentovat